Verhuischecklist

Je gaat een appartement of huis huren? Super. De verhuisdag is niet meer zo veraf. Je hebt 1.001 dingen aan je hoofd, maar hoe zorg je ervoor dat je niets uit het oog verliest? Met de chronologische checklist van DVV! Druk hem af, zodat je hem altijd bij de hand hebt.

Zodra je je woning hebt gevonden

  • Bepaal samen met de eigenaar een datum waarop je in de woning kan, onderteken je huurcontract en zorg voor een geldreserve om je huurwaarborg te betalen.
  • Vraag de eigenaar meer informatie over de plaatsbeschrijving (datum, aanwezigheid expert, enz.).
  • Wil je enkele kleine werken uitvoeren? Spreek dan af met de eigenaar:
    • Wie betaalt het materiaal? Gaat hij jou vergoeden?
    • Als jij de werken doet, gaan sommige eigenaars ermee akkoord om bijvoorbeeld een maand huur te laten vallen.
    • Doen jullie de plaatsbeschrijving voor of nadat de werken zijn uitgevoerd?
  • Leg een datum vast voor de verhuis en kijk na of de buurt toegankelijk is op die dag (markt, kermis, omleiding, werken,…).
  • Vraag als het nodig is offertes aan verhuisbedrijven en kies er een.
  • Reserveer eventueel een verhuislift voor de meubels (in veel appartementsgebouwen is het verboden om meubels via de lift te verhuizen).
  • Je hebt geen verhuislift of –bedrijf nodig, maar wel een bestelwagen? Huur er dan een, of vraag aan kennissen om er eentje te lenen.
  • Vraag aan je familie en vrienden om de verhuisdag alvast vrij te houden.
  • Vraag vakantie op je werk (kijk je contract na, want soms heb je recht op een dag klein verlet om te verhuizen).
  • Meet de kamers, deuren en vensters voor je meubels, gordijnen, enz.
  • Teken een plan voor de inrichting van de kamers en de verdeling van de meubels.
  • Neem contact op met de huidige bewoners van je nieuwe woning om eventueel zaken over te nemen (gordijnen, verlichting, huishoudtoestellen, enz.).

2 maanden op voorhand

  • De meerderheid van de eigenaars eisen dat de huurder een verzekering neemt die de “huurrisico’s” dekt. Cocoon Start is een goede oplossing.
  • Begin je zoektocht naar meubels (de leveringstermijn kan soms oplopen tot meerdere weken).
  • Bestel gordijnen, overgordijnen, enz.
  • Zoek een garage als je woning er geen heeft en je er een nodig hebt.

Als je verhuist, betekent dat vaak dat je zware voorwerpen moet optillen. Misschien moet je ook wel enkele muren herschilderen. Dat kan gevolgen hebben voor je aansprakelijkheid:

  • Als kennissen je helpen met verhuizen, weet dan dat jij verantwoordelijk bent bij een ongeval. Als je een Cocoon Start hebt, is de schade gedekt, net als de mensen die je helpen op de verhuisdag.
  • Ook als een van je vrienden je helpt bij het herschilderen van je muren, kan de medische factuur bij een ongeval hoog oplopen. Om zorgen te vermijden, kies je beter voor een verzekering lichamelijke ongevallen – tijdelijke werken.

Je hebt geen job?

  • Breng de RVA, VDAB, de vakbond en/of de HVW op de hoogte van je adreswijziging.

Heb je twee linkerhanden?

  • Neem contact op met een schilder of behanger zodat de noodzakelijke werken klaar zijn voor je verhuist.
  • Zoek iemand die de verlichting en de elektrische apparaten kan installeren.

1 maand op voorhand

  • Vraag meer informatie aan verschillende leveranciers:
    • Energie: kies een leverancier en vraag informatie over hoe je je kan aansluiten.
    • Telecom: wat zijn de tarieven en de aansluitingsprocedures voor telefoon, internet en digitale tv?
    • Stookolie (indien nodig): spreek een datum af voor de levering nog voor de verhuis, zodat je zeker verwarming hebt als je eenmaal verhuisd bent.
  • Informeer je over grote huishoudtoestellen (wasmachine, droogkast, vaatwas, tv, stereo, koelkast, fornuis,…) en plaats je bestelling.
  • Ga langs bij het postkantoor voor de dienst DoMyMove, zodat je automatisch je post ontvangt op je nieuwe adres en je leveranciers verwittigd worden.
  • Reserveer enkele parkeerplaatsen bij de politie of de gemeente (bij je ouders voor de deur en voor de deur van je nieuwe woning).
  • Vraag indien nodig een bewonerskaart aan bij de gemeente.
  • Verzamel kartonnen dozen en oude kranten om je spullen in te pakken (vraag eventueel bananendozen bij de supermarkt).
  • Sorteer wat je wil meenemen en wat weg kan:
    • Schenk je oude kledij aan een goed doel.
    • Breng spullen die je niet meer nodig hebt, maar nog wel bruikbaar zijn, naar een tweedehandswinkel, kringwinkel of containerpark.
  • Pak eerst de dingen in die je het minst gebruikt (boeken, cd’s,…).
  • Schrijf op elke doos of er breekbare voorwerpen in zitten en naar welke kamer ze gebracht moeten worden (schrijf nooit wat erin zit, om diefstal tegen te gaan).
  • Herinner je familie en vrienden aan de verhuisdag.

3 weken op voorhand

  • Begin met de kleine werken die je voorzien had (herschilderen, behangen,…).
  • Kijk na of je voldoende sleutels hebt. Als dat niet het geval is, laat er dan bijmaken met het akkoord van de eigenaar, en leg een reservesleutel bij je ouders.

1 of 2 weken op voorhand

  • Maak een plaatsbeschrijving op bij de ontvangst van de sleutels, en laat deze door de 2 partijen ondertekenen.
  • Stel een permanente opdracht op voor de betaling van de huur.
  • Doe de meteropname (water, gas, elektriciteit) samen met de eigenaar en eventueel de expert. Zorg ervoor dat alles op jouw naam overgezet wordt.
  • Maak het huis of appartement grondig schoon.
  • Teken eventueel een plan van het nieuwe huis voor de verhuizers.
  • Maak de meubels die je meeneemt leeg en demonteer ze. De vijzen doe je in een zakje dat je vastplakt aan de meubels. Plak de deuren samen met plakband.
  • Verzamel de dozen en meubels op een plek die makkelijk bereikbaar is voor de verhuizers.
  • De kleine, breekbare voorwerpen verhuis je het best zelf.

De dag voordien

  • Kijk na of de parkeerverbodsborden goed geplaatst zijn.
  • Bel familie en vrienden op om te zeggen hoe laat je hen verwacht.
  • Kijk nog eens na of de bestemming van elke verhuisdoos er duidelijk op genoteerd staat.
  • Voorzie een picknick zodat iedereen kan drinken en eten tijdens de verhuisdag.
  • Zorg voor een koelbox om het eten en de drank fris te bewaren.
  • Voorzie toiletpapier.
  • Ga indien nodig cash geld afhalen om de verhuizers te betalen.
  • Zorg dat je alles wat je meteen nodig hebt, bij de hand hebt (lakens, toiletzak, hoofdkussen,…).
  • Houd altijd enkele schoonmaakproducten binnen handbereik.

De dag zelf

  • Kijk na of er niemand op de gereserveerde parkeerplaatsen staat (neem indien nodig contact op met de eigenaar van het voertuig of met de politie).
  • Begin vroeg zodat je zeker klaar bent op het einde van de dag.
  • Zet koffie en haal koffiekoeken voor de helpers.
  • Begin met de spullen waarvoor je de hulp van de professionele verhuizers nodig hebt, zodat je hen nadien meteen kan laten vertrekken (elk uur moet worden betaald).
  • Als de koelkast of diepvries verplaatst werd, wacht dan 24 uur voor je ze opnieuw aanzet.
  • Voorzie een plek om te slapen op het einde van de dag en om te ontbijten de volgende ochtend.

De week na de verhuis

  • Schrijf je naam op de deurbel en de brievenbus (als je een appartement huurt in een appartementsgebouw, kan de eigenaar dit doen).
  • Geef je adreswijziging aan bij de dienst bevolking van je nieuwe gemeente. De wijkagent komt daarna op bezoek om je adreswijziging te controleren.
  • Laat de registratie van je voertuig aanpassen bij de gemeente.

*De woningverzekering Cocoon Start is onderworpen aan het Belgisch recht, wordt afgesloten voor 1 jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Meer informatie over de voorwaarden van deze verzekeringspolis (het eigen risico, de gedekte goederen, de limieten van de dekking enz.), de voordelen vind je bij een DVV-consulent of op de website van DVV . De bijzondere en algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures.

Opmerkingen, vragen of klachten in verband met dit product?

Deel dit