• MyDVV

Auto

Wat als ik onderweg pech krijg met de auto?

Ondanks het advies van de federale overheid om onze verplaatsingen te beperken, is het soms toch noodzakelijk om ons te verplaatsen met de wagen. Maar wat als u onderweg pech krijgt? Of schade oploopt aan u wagen?

We geven hieronder een antwoord op de belangrijkste vragen:

Blijft Carglass/TouringGlass actief?

Ja, maar enkel in stand-by modus, dit betekent dat er enkel nog een dienstverlening is voor dringende glasherstellingen.

Blijven de expertisebureaus operationeel?

Ja, maar maximaal expertise op afstand via foto of video. Zeer uitzonderlijk kan er nog een expertise ter plaatse plaatsvinden, weliswaar met inachtneming van de gezondheidsvoorschriften.

Blijven de garages open?

De meeste garages zijn intussen gesloten. In sommige gevallen zijn er wel nog dringende noodherstellingen voor bijvoorbeeld gezondheidswerkers. 

Blijft Touring actief?

Ja, maar er is een aangepaste dienstverlening naar aanleiding van de coronamaatregelen:

  • U zal niet door de pechverhelping thuis afgezet worden maar wel door een taxi (kosten ten laste van Touring)
  • Uw beschadigd voertuig zal meestal niet bij een garage afgezet kunnen worden vermits deze gesloten zijn, maar zal tijdelijk in een opslagplaats gestald worden.
  • De extra kosten van de stalling van uw wagen in een opslagplaats worden ten laste genomen door Belins/Touring.
  • De kosten van een tweede takeling (van de opslagplaats naar de garage) na afloop van de maatregelen zal ten laste worden genomen door Belins/Touring

Wat met niet-geimmobiliseerde voertuigen met carrosserieschade?

Carrosserieherstellingen zijn niet-dringend en worden nu dus niet uitgevoerd. U maakt best een afspraak met uw garage voor de herstelling na het einde van de covidmaatregelen.

Indien u een schadegeval heeft en u beroep wil doen op een erkende garage, op welke service kan u dan nog rekenen? En indien uw wagen niet rijvaardig is, kan u dan nog rekenen op een vervangwagen?

De meeste garages zijn gesloten en doen hoogstens enkel nog dringende noodherstellingen. Vooraf contact nemen met de garage is de boodschap. Voor loutere carrosserieschade kan best een afspraak gemaakt worden met de garage voor het inplannen van een herstelling na het einde van de covidmaatregelen.

Uw wagen is momenteel binnen voor herstelling bij een erkende hersteller en u rijdt rond met een vervangwagen van de hersteller. Mag u deze vervangwagen verder gebruiken?

U mag deze vervangwagen verder gebruiken tot de herstelling is uitgevoerd en u de wagen effectief kan gaan ophalen.

Wat met de ‘dekking auto’ voor diegenen die door de crisis niet tijdig bij de keuring geraakten en met het niet-gekeurde voertuig betrokken geraken in een ongeval?

De autokeuringen worden voorlopig opgeschort. Schadegevallen die zich voordoen met een wagen die door deze maatregel niet tijdig gekeurd werd, zijn gedekt. 

Uiteraard is het belangrijk dat uw voertuig steeds veilig is en rekenen we op ieders verantwoordelijkheidszin. Wanneer u bijvoorbeeld belangrijke slijtage aan uw wagen of banden vaststelt, of wanneer de verwittigingslichten op uw dashboard u op een mogelijk defect wijzen, is het hoogstwaarschijnlijk niet veilig om met uw wagen op de openbare weg te rijden.

Goed om te weten

Raadpleeg de algemene voorwaarden van de autoverzekering die op aanvraag verkrijgbaar zijn in uw kantoor van DVV Verzekeringen of op www.dvv.be.

Bijzondere en algemene voorwaarden hebben voorrang op commerciële brochures. Het verzekeringscontract is onderworpen aan de Belgische wetgeving en wordt afgesloten voor een periode van één jaar, die stilzwijgend kan worden verlengd.

Hebt u een vraag over de autokeuring? Ga langs bij uw DVV-consulent. Zij of hij helpt u graag.

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Ga naar een DVV-consulent in een van onze 316 kantoren.

Kies een consulent