E-commerce zit in de lift, zowel in B2B als in B2C. Volgens een rapport van de FOD Economie is 79% van de e-commerceomzet afkomstig van B2B-verkoop en 21% van B2C-verkoop, en koopt niet minder dan 67% van de particulieren online, de helft van hen spendeert driemaandelijks tussen 100 en 500 EUR. Die trend zet zich nog sterker door met de gezondheidscrisis. En als uw kmo nu eens haar stuk van de taart nam door zich op e-commerce te gooien?
Denk eerst goed na over de manier waarop u uw huidige activiteit gaat aanpassen en stel uzelf enkele cruciale vragen.
Eens u die vragen hebt beantwoord, stelt u een plan op om uw activiteit uit te breiden. Deze eerste stap vraagt tijd, maar hij vormt de sleutel van uw succes!
U zal op de markt genoeg leveranciers vinden om een website voor u te ontwerpen. Voor een meer complexe website kan u ook altijd een professionele designer inschakelen. Beschouw die kosten als een investering. Uw website moet gebruiksvriendelijk zijn, moet er professioneel uitzien en moet vertrouwen inboezemen. Anders zal hij uw potentiële klanten wegjagen. Zorg voor duidelijke teksten en een aantrekkelijke lay-out. Vergeet de essentiële informatie niet toe te voegen, zoals uw openingstijden en contactgegevens.
Een website creëren is één ding, een website bekend maken een ander. Gebruik Google Trends om na te gaan of uw website de sleutelwoorden bevat waarnaar surfers op zoek zijn. Vertrouw ook op de macht van de sociale media. U oefent een creatieve activiteit uit (patisserie, kleding, binnenhuisinrichting
Wie verkoop zegt, zegt levering. Hoe wil u leveren aan uw klanten: standaard en/of express? Alleen in België of ook in het buitenland? Per post, koerierdienst en/of in afhaalpunten? Of opteert u voor Click & Collect, waar de klant online bestelt en zijn bestelling ter plaatse komt oppikken? Allemaal belangrijke vragen die absoluut een antwoord verdienen!
E-commerce is een commerciële buitenkans, maar houdt ook risico’s in. Bevat uw verzekering BA Onderneming wel een waarborg BA na levering? U kan er een beroep op doen als de producten die u verkoopt of maakt schade toebrengen aan derden. Meer dan de helft van de Belgische ondernemers zijn ooit het slachtoffer geweest van een cyberaanval. Er bestaat een eenvoudige manier om de risico's van cybercriminaliteit te beperken: Digi Cover van DVV. Dankzij deze alles-in-één verzekering bieden onze informatici, juristen en communicatiespecialisten u concrete hulp om uw activiteit te kunnen voortzetten.
Benieuwd hoe DVV u helpt om uw activiteiten te beschermen? Spreek erover met uw DVV-consulent. Hij bezorgt u graag alle nodige informatie.
Gepubliceerd op 30/11/2020
De BA Onderneming verdedigt uw belangen bij een schadeclaim aan een derde partij. Ontdek er meer over.
Als gevolg van de lockdown hebben heel wat kmo's geopteerd voor telewerk of hebben zij een leveringsdienst in het leven geroepen. Wat zijn de risico's en de impact van die digitalisering op uw verzekeringen? Meer weten.