• MyDVV

Brand

Optimaliseer uw voorraadbeheer

Hoe uw voorraad beter beheren?

Uw voorraden evolueren het hele jaar door en bij elke piek in de verkoop, o.m. tijdens de eindejaarsperiode, komt het erop aan deze goed te beheren. 2020 was een speciaal jaar, met twee lockdowns die zich lieten voelen tijdens de grote consumptiemomenten, zoals de koopjesperiode. Ook het kerstshoppen zal anders  zijn dan anders, het kreeg immers pas op het laatste nippertje groen licht en met veel beperkingen. Uw voorraadbeheer is dus des te belangrijker. Laten we het van dichterbij bekijken.

Voorraadbeheer: drievoudige impact

Het voorraadbeheer heeft voor elke handelaar een drievoudige impact:

  1. financieel: teveel voorraad is duur, want de onverkochte koopwaar kan in waarde dalen,
  2. opslag: u hebt plaats nodig om uw voorraad te bewaren en die plaats kost geld,
  3. commercieel: als u een product niet meer in voorraad hebt, riskeert u klanten te verliezen. 

Voorraadschommelingen en verzekering

Uw voorraad is via uw brandverzekering verzekerd voor een bepaald bedrag. Maar die voorraad varieert met de verkoop en met uw anticipatie daarop. Daarom kan u het verzekerde bedrag aanpassen aan uw voorraadschommelingen, bv. om klaar te zijn voor pieken in de verkoop. Om op een realistische manier te anticiperen op de voorraad die u effectief kan slijten, integreert u in uw voorraadbeheer best een component “risicobeheer”. 

Geïnformatiseerd voorraadbeheer

Een informaticatool toont u in real time hoe het met uw stock is gesteld en wat u zou moeten bijkopen. Er zijn heel veel leveranciers van dergelijke beheertools, die zelden gratis zijn. Afhankelijk van uw activiteit zal de investering in een tool tegen betaling zichzelf sneller of minder snel terugbetalen, zeker als uw stock snel aan waarde verliest (bv. voedings- of seizoensproducten ).

Onderzoek grondig de verschillende functies van elke oplossing alvorens de keuze te maken (bv. real time voorraadbeheer, verkoopbeheer met geïntegreerde offertes en facturen, statistieken, ...) die het best voldoet aan uw behoeften.

Vier tips voor een beter voorraadbeheer

  1. Organiseer uw voorraad: rangschik de artikelen op een logische manier, om ze snel terug te vinden.
  2. Zorg voor geschikte opslagvoorzieningen die rekening houden met de producten die u verkoopt (bv. verse of ontvlambare producten, materialen, ...). Onderhoud ze en vergewis u ervan dat ze altijd goed werken (bv. respect van de koude keten).
  3. Etiketteer verstandig, om uw producten snel te identificeren en er meteen informatie over te hebben (bv. vervaldatum).
  4. Boek wat er binnenkomt en buitengaat.

Preventie

Om arbeidsongevallen te voorkomen raden we u aan preventiemaatregelen op basis van het MUOPO-model te nemen:

  • Mens: informeer, train en sensibiliseer uw personeel om hen veilig te laten omgaan met de koopwaar
  • Uitrusting: stel de juiste onderhoudsuitrusting en de nodige collectieve en individuele beschermingsmiddelen ter beschikking
  • Omgeving: zorg voor orde en netheid
  • Product: als u gevaarlijke producten gebruikt, volg de veiligheidsinstructies van de leverancier en schaf het juiste opvang- en absorptiemateriaal aan
  • Organisatie: maak een globale analyse van de risico’s die aan de stock verbonden zijn en voer desgevallend een intern circulatieplan in.

Uw DVV-consulent staat voor u klaar

U zou graag meer weten over uw brandverzekering? Neem contact op met uw DVV-consulent. Hij bezorgt u graag alle nodige informatie.

Gepubliceerd op 11/12/2020

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in uw buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op u in meer dan 350 kantoren.

Kies een consulent