Uw voorraden evolueren het hele jaar door en bij elke piek in de verkoop, o.m. tijdens de eindejaarsperiode, komt het erop aan deze goed te beheren. 2020 was een speciaal jaar, met twee lockdowns die zich lieten voelen tijdens de grote consumptiemomenten, zoals de koopjesperiode. Ook het kerstshoppen zal anders zijn dan anders, het kreeg immers pas op het laatste nippertje groen licht en met veel beperkingen. Uw voorraadbeheer is dus des te belangrijker. Laten we het van dichterbij bekijken.
Het voorraadbeheer heeft voor elke handelaar een drievoudige impact:
Uw voorraad is via uw brandverzekering verzekerd voor een bepaald bedrag. Maar die voorraad varieert met de verkoop en met uw anticipatie daarop. Daarom kan u het verzekerde bedrag aanpassen aan uw voorraadschommelingen, bv. om klaar te zijn voor pieken in de verkoop. Om op een realistische manier te anticiperen op de voorraad die u effectief kan slijten, integreert u in uw voorraadbeheer best een component “risicobeheer”.
Een informaticatool toont u in real time hoe het met uw stock is gesteld en wat u zou moeten bijkopen. Er zijn heel veel leveranciers van dergelijke beheertools, die zelden gratis zijn. Afhankelijk van uw activiteit zal de investering in een tool tegen betaling zichzelf sneller of minder snel terugbetalen, zeker als uw stock snel aan waarde verliest (bv. voedings- of seizoensproducten ).
Onderzoek grondig de verschillende functies van elke oplossing alvorens de keuze te maken (bv. real time voorraadbeheer, verkoopbeheer met geïntegreerde offertes en facturen, statistieken, ...) die het best voldoet aan uw behoeften.
Om arbeidsongevallen te voorkomen raden we u aan preventiemaatregelen op basis van het MUOPO-model te nemen:
U zou graag meer weten over uw brandverzekering? Neem contact op met uw DVV-consulent. Hij bezorgt u graag alle nodige informatie.
Gepubliceerd op 11/12/2020