• Contact
  • Wie zijn wij ?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Gezondheid

Teleconsultatie: wat als u het zou proberen?

Zijn teleconsultaties iets voor u?

De gezondheidscrisis heeft een enorme impact gehad op uw praktijk. Consultaties op afstand of teleconsultaties kennen sindsdien een grotere populariteit. In een stedelijke context en bij epidemieën verminderen ze het risico op besmetting en zorgen ze voor tijdwinst terwijl u toch uw patiënten kan zien. Misschien doet u vandaag nog geen online raadplegingen, maar toch kan het interessant zijn om het als structurele oplossing te overwegen. DVV maakt samen met u de balans op.

Wanneer teleconsultatie gebruiken?

Teleconsultatie moet voorbehouden blijven aan geneeskunde die we kunnen omschrijven als snelle geneeskunde: nieuw voorschrift in het kader van een bestaande behandeling, verlenging van een werkonderbreking, patiënten die hun ziektebeeld al kennen, kleinere kwalen (oor-, keel-, oog-, blaasontsteking...), resultaten van een labo-analyse enz. Kortom alle gevallen waarin een medisch onderzoek niet absoluut nodig is. 

Hoe teleconsultaties integreren in uw dagelijkse praktijk?

Om te vermijden dat u moet jongleren tussen fysieke en teleconsultaties adviseren we u om specifieke tijdslots te voorzien voor teleconsults. Bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg, op de middag en/of aan het einde van de dag.

Denk er ook aan om hulp voor patiënten te voorzien die minder vertrouwd zijn met technologie. Dat kan in de vorm van een document, affiches in uw wachtzaal en/of telefonische hulp via uw secretariaat. Een online raadpleging houdt inderdaad in dat er verbinding gemaakt wordt via een systeem...  

Zijn er voor- of nadelen?

De voordelen van consultaties op afstand zijn legio: tijdwinst, minder kans op besmetting, extra dienstverlening voor patiënten die zich niet makkelijk kunnen verplaatsen, facturering van handelingen die anders gratis zijn. De onmogelijkheid om een klinisch onderzoek af te nemen is het belangrijkste nadeel van een raadpleging op afstand. Anders kan op die manier inderdaad soms een ernstigere pathologie aan het licht komen. 

Welk platform kiezen?

Vandaag bestaan er al heel wat platformen voor teleconsultaties. Om de juiste oplossing te kiezen, raden we aan om een lijst op te stellen van elementen die voor u belangrijk zijn. Enkele voorbeelden:

  • Respect voor het medisch beroepsgeheim en voor de bescherming van persoonsgegevens
  • Identificatie van de patiënt om honoraria te factureren en voorschriften op te maken
  • Virtuele wachtzaal
  • Met of zonder toegangscode
  • Mogelijkheid om documenten door te sturen

Hoe een teleconsultatie factureren?

In het kader van het coronavirus heeft het RIZIV tijdelijke nomenclatuurcodes gecreëerd voor triage van patiënten, continuïteit van de zorg en (kinder)psychiatrie en neuropediatrie.

In het voorjaar van 2022 zal een nieuw terugbetalingssysteem ingevoerd worden:

  • 4 telefonische en 4 videoconsultaties terugbetaald per jaar, per patiënt en per arts
  • Enkel bij bestaande therapeutische relatie tussen arts en patiënt of bij doorverwijzing door een andere arts
  • Specifiek kader voor triage van patiënten en wachtdiensten

DVV is er om u te beschermen

Het gebruik van technologie voor uw consultaties stelt u bloot aan nieuwe risico’s. Gelukkig kan u op ons rekenen voor de verzekeringen die u nodig hebt. Digi Cover is bijvoorbeeld een zeer nuttige verzekering bij een cyberaanval, terwijl @rtronic al uw hardware en software dekt. Of misschien verkiest u Propack Healthcare dat al uw verzekeringen samenbrengt? Praat erover met een DVV-consulent, zij of hij helpt u graag.

Gepubliceerd op 07/04/2022

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in uw buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op u in meer dan 350 kantoren.

Kies een consulent