• My DVV

Smishing: let op voor fraude via sms

Opgelet voor frauduleuze sms-berichten

U kent phishing: valse e-mails die enkel gestuurd worden om uw persoonlijke gegevens en/of geld te stelen. Maar kent u ook smishing, een gelijkaardige techniek waarbij uw mobiele telefoon het doelwit is?

Wat is smishing?

Smishing wint vandaag jammer genoeg terrein en spaart niemand. Cybercriminelen sturen u een sms (of een WhatsApp-bericht) om u te misleiden en te proberen uw persoonlijke gegevens afhandig te maken. Smishing is niets anders dan phishing via sms. De techniek is des te gevaarlijk, omdat we ons minder bewust zijn van veiligheidslacunes op onze gsm dan op internet en in onze mailbox. 

Hoe smishing herkennen?

Oplichters doen zich vaak voor als een financiële instelling of een webshop (waar u misschien niets besteld hebt). Ze proberen u te misleiden om uw pincode of andere persoonlijke financiële informatie te stelen. Soms door u op een link te doen klikken die leidt naar een frauduleuze website, soms door u eenvoudig te vragen om op een sms te antwoorden. Onthoud een ding: uw bank, uw kredietkaartmaatschappij of een webshop zullen u nooit vertrouwelijke informatie vragen via sms of e-mail.

Enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen

  • Klik nooit op een link of een telefoonnummer als u twijfelt aan het bericht of de verzender.
  • Controleer op internet of andere personen ook te maken kregen met frauduleuze berichten van hetzelfde nummer.
  • Communiceer nooit persoonlijke informatie via sms.
  • Gebruik alleen uw bankapps voor uw transacties.

Smishing en phishing zijn gelijkaardige technieken, de ene via sms en de andere via e-mail. Laat u niet vangen en doe de test op SafeOnWeb

Wat doen bij een poging tot smishing?

  • Negeer het bericht. Antwoord niet en klik op geen enkele link of telefoonnummer. Als u niets doet, kan er niets gebeuren.
  • Hebt u geklikt? Vul geen informatie in op de pagina die verschijnt en klik op geen enkele knop.
  • Hebt u bankkaartgegevens gecommuniceerd? Laat hem dan meteen blokkeren door CardStop te bellen via 070 344 344.
  • Hebt u al iets betaald? Contacteer uw bank en leg een verklaring af bij de politie.

Vragen of twijfels? Uw DVV-consulent is er voor u

DVV zal u nooit persoonlijke informatie vragen via sms. Twijfelt u aan de echtheid van een bericht dat u ontvangen hebt van DVV? Contacteer uw DVV-consulent om zeker te zijn.

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV Verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Ga naar een DVV-consulent in een van onze 316 kantoren.

Kies een consulent