• My DVV

Auto

Auto op waterstof: de oplossing voor de toekomst?

Met de aankondiging van een akkoord om dieselwagens te verbieden tegen 2030, wordt er nog meer ingezet op alternatieven. De elektrische auto krijgt daarbij veel aandacht, maar hoe zit het met de auto op waterstof? We maken de balans op.

Hoe werkt een auto op waterstof?

Waterstof (H2) is een alternatieve brandstof. Het wordt in de auto getankt en naar een brandstofcel onder de motorkap gestuurd. In die cel gaat het reageren met zuurstof uit de omgeving om elektriciteit en waterdamp te produceren. Een auto op waterstof is eigenlijk een elektrische auto die zijn elektriciteit zelf produceert.

En waterstof, wat is dat?

Sinds 2017 is Antwerpen een lage-emissiezone (LEZ). Dat betekent dat de meest vervuilende auto’s de stad niet meer in mogen. Het is de Euro-norm van uw wagen die zal bepalen of u (gratis) toegang hebt of niet. Ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is er sinds vorig jaar een LEZ. Zowel in Antwerpen als in Brussel zullen de toelatingsvoorwaarden de komende jaren steeds strenger worden. Vanaf 2020 wordt ook het stadscentrum van Gent een lage-emissiezone. Mechelen en Willebroek zouden later aansluiten.

Waterstof is een gas dat in onbeperkte hoeveelheden beschikbaar is. Maar het moet worden geëxtraheerd, want het wordt meestal aangetroffen in verbindingen met andere elementen. En die extractie vergt nogal wat energie... De elektrolyse, die eruit bestaat waterstof te winnen uit water (H2O), is een schone maar dure manier van extraheren. Daarom wordt waterstof vandaag nog vaak gewonnen uit fossiele brandstoffen (zoals aardgas), die een grote uitstoot van broeikasgassen genereren.

Voordelen van auto’s op waterstof

  • Geen lokale CO2-uitstoot: de brandstofcel geeft alleen waterdamp af.
  • Geen verbruik van fossiele energie.
  • Vrijwel stille auto’s die geen trillingen produceren.
  • Weinig onderhoud nodig.
  • In een paar minuten volgetankt (enorm voordeel tegenover elektrische auto’s).

Nadelen van auto’s op waterstof

  • Zeer hoge aankoopprijs (tussen 60.000 en 80.000 euro), omdat de productie van de brandstofcel erg duur is.
  • Nog zeer weinig auto’s op waterstof beschikbaar op de markt.
  • Zeer weinig tankstations momenteel (de installatie van zo’n station kost ongeveer 1 miljoen euro).
  • Autonomie van ongeveer 500 km (prijs: ongeveer 50 euro).
  • Zeer vluchtig en explosief gas.
  • Gas is moeilijk op te slaan (behoefte aan zeer lage temperaturen of hoge druk), te distribueren en te transporteren. 

Uw DVV-consulent helpt u graag

De doorbraak van auto’s op waterstof is dus wellicht niet voor morgen... Welke auto u ook kiest, uw consulent helpt u graag om de autoverzekering te kiezen die het best bij uw situatie past.



Gepubliceerd op 30/01/2019

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV Verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Ga naar een DVV-consulent in een van onze 316 kantoren.

Kies een consulent