• My DVV

Wonen

Notariskosten: wat mag u verwachten?

Waaruit bestaan de notariskosten?

Overweegt u de aankoop van een grond, huis of appartement? Proficiat! Weet wel dat de vraagprijs van de verkoper niet de enige kost is waarmee u moet rekening houden. De notariskosten komen er altijd bovenop. Maar waaruit bestaan die? We zetten alles op een rij.

Slechts een klein deel voor de notaris

We hebben het dan misschien wel over de notariskosten, maar niet alles is voor het notariskantoor. Bovenop zijn ereloon en de opzoekingskosten ontvangt de notaris ook belastingen en kosten die zij of hij doorstort naar de overheid. Dat wat we ‘notariskosten’ noemen, bestaat eigenlijk uit:

  • Registratierechten
  • Ereloon van de notaris
  • Administratieve kosten
  • Btw

1. Registratierechten

Dit is de grootste post van het globale bedrag van de notariskosten. De notaris stort dit door naar de overheid. Dit mag u verwachten voor de registratierechten:

  • Vlaanderen: 7% van de aankoopprijs in geval van de enige gezinswoning (bijkomende vermindering voor een bescheiden gezinswoning), 6% bij een ingrijpende energetische renovatie, 10% voor een tweede verblijf of bouwgrond.
  • Brussel: 12,5% van de aankoopprijs.
  • Wallonië: 12,5% van de aankoopprijs (6% voor een bescheiden woning).

Bij nieuwbouw worden de registratierechten berekend op de waarde van de grond en de btw (21%) op de waarde van de gebouwen. In een aantal gevallen hebt u recht op een verlaagd tarief: vermindering van de belastbare basis, aankoop van een sociale woning... Informeer u bij uw notaris.

2. Ereloon van de notaris

Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden. Als er verschillende notarissen werken op dezelfde akte, dan verdelen ze de erelonen.

3. Administratieve kosten

Voor u een akte kan ondertekenen, moet de notaris wettelijk een aantal opzoekingen doen en administratieve formaliteiten vervullen waarvoor hij of zij een provisie vraagt:

  • opzoekingen: fiscaal, stedenbouwkundig, kadastraal, hypothecair...
  • attesten: bodem, hypotheek...
  • kosten voor de neerlegging van de akte
  • kosten voor de hypothecaire inschrijving
  • diverse kosten: dossier, postzegels, kopieën...

4. Btw

Sinds 2012 betaalt u 21% btw op de erelonen en de administratiekosten (niet op de registratierechten). De notaris moet die btw overmaken aan de overheid. 

Bereken uw notariskosten

Wil u weten hoeveel uw notariskosten zullen bedragen? De berekeningsmodule van Fednot, de Federatie van het Belgisch Notariaat, helpt u om de aankoopkosten in te schatten. 

Uw DVV-consulent is er voor u

Hebt u een vraag over de notariskosten of op zoek naar een woonkrediet voor uw project? Contacteer een van onze kredietmakelaars. Zij of hij helpt u graag.

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV Verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Ga naar een DVV-consulent in een van onze 316 kantoren.

Kies een consulent