• My DVV

Wettelijke informatie

5 tips om een frauduleuze e-mail te herkennen

Opgelet voor phishing!

Phishing is een hackingtechniek die vaak gebruikt wordt door oplichters. Met een valse e-mail lokken ze u naar een frauduleuze website (die lijkt op de officiële website). Het doel? Persoonlijke gegevens en/of geld stelen. Ontdek hoe u deze frauduleuze mails herkent. 

1. Wat is het adres van de afzender?

Controleer altijd het e-mailadres van de afzender:

  • Het adres mag geen spellingsfouten bevatten.
  • Komt de mail van een bedrijf  dan moet het deel achter de @ officieel zijn. Een bedrijf of een officiële instantie zal nooit een e-mail sturen vanuit een g-mail- of hotmailadres.
  • Kent u de afzender, maar vindt u het verzoek vreemd? Blijf op uw hoede; zijn of haar e-mailadres kan gehackt zijn.

2. Op welke URL moet u klikken?

De domeinnaam moet overeenkomen met de naam van de organisatie die u de mail stuurt. Om dat te controleren, zet u uw cursor op de link, maar zonder er op te klikken. De naam van het domein dat getoond wordt, moet hetzelfde zijn als die van de officiële organisatie. Let vooral op letters die verwisseld, toegevoegd of weggelaten zijn (bijvoorbeeld paylpal.be in plaats van paypal.be).

3. Lijkt het bericht verdacht of ongewoon?

Enkele voorbeelden die extra waakzaamheid vragen:

  • U wordt uitgenodigd om een pakje te volgen terwijl u niets hebt besteld.
  • U ontvangt een bericht in het Frans, met spellingsfouten of rare zinsconstructies.
  • Een kennis vraagt u om hem snel te helpen door aan te geven dat hij alleen te bereiken is op dit e-mailadres.
  • Een bekend bedrijf informeert u dat u een wedstrijd gewonnen hebt.
  • Het is te mooi om waar te zijn:
    • U bent de winnaar van een trekking of loterij.
    • Een onbekende belooft u een som geld.
    • U wordt geld aangeboden om een voorwerp te reserveren dat u verkoopt op een tweedehandssite enz.
  • Het bericht, zelfs als het afkomstig is van iemand die u kent, nodigt u uit om op een link te klikken door uw nieuwsgierigheid te wekken (bv. Ben jij dat op deze foto?).

4. Wordt u om persoonlijke informatie gevraagd?

Wees extra waakzaam als u een e-mail ontvangt waarin u gevraagd wordt, vaak om veiligheidsredenen, om uw persoonlijke informatie (wachtwoord, bankrekening, kredietkaartnummer...) te updaten. Een officiële instantie (overheid, bank...) zal nooit persoonlijke gegevens vragen via e-mail (ook niet via sms, telefoon of WhatsApp).

5. Wordt u gevraagd om te betalen en zo ja, hoe?

  • U ontvangt een zogenaamde laatste betalingsherinnering? Denk goed na en vraag uzelf eerst af of u eerder een uitnodiging tot betaling hebt ontvangen.
  • Wees ook voorzichtig als u in een e-mail gevraagd wordt om te betalen via Western Union of PayPal, betalingsmethodes die relatief anoniem zijn en oplichterij kunnen verbergen.
  • Bedenk ook dat sommige oplichters niet meteen geld zullen vragen, maar eerst zullen proberen om een vertrouwensrelatie op te bouwen. 

Contacteer bij twijfel uw DVV-consulent

Bent u niet zeker of een e-mail die u ontvangen hebt wel degelijk van DVV Verzekeringen is? Contacteer uw DVV-consulent om zeker te zijn. Vind een consulent in uw buurt.

Gepubliceerd op 03/12/2018

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV Verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Ga naar een DVV-consulent in een van onze 316 kantoren.

Kies een consulent