• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij ?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Aansprakelijkheid

E-commerce starten in 5 stappen

Durf online te verkopen: ons stappenplan

E-commerce zit in de lift, zowel in B2B als in B2C. Volgens een rapport van de FOD Economie is  79% van de e-commerceomzet afkomstig van B2B-verkoop en 21% van B2C-verkoop, en koopt niet minder dan 67% van de particulieren online, de helft van hen spendeert driemaandelijks tussen 100 en 500 EUR. Die trend zet zich nog sterker door met de gezondheidscrisis. En als jouw kmo nu eens haar stuk van de taart nam door zich op e-commerce te gooien? 

Stap 1: bezin voor je begint

Denk eerst goed na over de manier waarop je je huidige activiteit gaat aanpassen en stel jezelf enkele cruciale vragen.

  • Heb je al een website?
  • Zo nee, is de domeinnaam die je wenst beschikbaar?
  • Denk je enkel aan een bestelprocedure of wil je ook online betalen integreren?
  • Wil je een platform gebruiken om je producten te verkopen?
  • Zal de onlineverkoop een aanvulling zijn bij de verkoop in de winkel?

Eens je die vragen hebt beantwoord, stel je een plan op om je activiteit uit te breiden. Deze eerste stap vraagt tijd, maar hij vormt de sleutel van je succes!

Stap 2: creëer je e-shop

Je zal op de markt genoeg leveranciers vinden om een website voor je te ontwerpen. Voor een meer complexe website kan je ook altijd een professionele designer inschakelen. Beschouw die kosten als een investering. Je website moet gebruiksvriendelijk zijn, moet er professioneel uitzien en moet vertrouwen inboezemen. Anders zal hij je potentiële klanten wegjagen. Zorg voor duidelijke teksten en een aantrekkelijke lay-out. Vergeet de essentiële informatie niet toe te voegen, zoals je openingstijden en contactgegevens.

Stap 3: denk aan e-marketing

Een website creëren is één ding, een website bekend maken een ander.  Gebruik Google Trends om na te gaan of je website de sleutelwoorden bevat waarnaar surfers op zoek zijn. Vertrouw ook op de macht van de sociale media. Je oefent een creatieve activiteit uit (patisserie, kleding, binnenhuisinrichting

Stap 4: preciseer je leveringsmethodes

Wie verkoop zegt, zegt levering. Hoe wil je leveren aan je klanten: standaard en/of express? Alleen in België of ook in het buitenland? Per post, koerierdienst en/of in afhaalpunten? Of opteer je voor Click & Collect, waar de klant online bestelt en zijn bestelling ter plaatse komt oppikken? Allemaal belangrijke vragen die absoluut een antwoord verdienen!

Stap 5: evalueer je risico's

E-commerce is een commerciële buitenkans, maar houdt ook risico’s in. Bevat je verzekering BA Onderneming wel een waarborg BA na levering? Je kan er een beroep op doen als de producten die je verkoopt of maakt schade toebrengen aan derden. Meer dan de helft van de Belgische ondernemers zijn ooit het slachtoffer geweest van een cyberaanval. Er bestaat een eenvoudige manier om de risico's van cybercriminaliteit te beperken: Digi Cover van DVV. Dankzij deze alles-in-één verzekering bieden onze informatici, juristen en communicatiespecialisten je concrete hulp om je activiteit te kunnen voortzetten.

Je DVV-consulent staat klaar om je te helpen!

Benieuwd hoe DVV je helpt om je activiteiten te beschermen? Spreek erover met je DVV-consulent. Hij bezorgt je graag alle nodige informatie.

Gepubliceerd op 30/11/2020

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent