• Contact
  • Wie zijn wij ?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Aansprakelijkheid

Cyberaanvallen: hoe uw bedrijf beschermen?

Actieplan tegen cybercriminaliteit voor kmo’s

Cyberaanvallen worden een echte plaag, zowel voor bedrijven als voor particulieren. Alleen al in 2021 waren 1000 Belgische ondernemingen hiervan het doelwit. Op slechts één jaar tijd vonden er drie keer meer aanvallen tegen particulieren dan vóór de gezondheidscrisis. De digitale versnelling en het telewerk zijn daar niet vreemd aan. Net als het groeiend gemak om met e-commerce te starten. Momenteel is het risico des te groter gelet op de geopolitieke spanningen. Hoewel er vandaag geen concrete aanwijzingen zijn die duiden op een cyberdreiging tegen ons land, leert het verleden ons dat eerdere cyberaanvallen gevolgen kunnen hebben tot in België. Cybercriminelen maken gebruik van zuiver technische middelen (alleen al phishing verdrievoudigde het voorbije jaar) of kopiëren meer traditionele technieken naar de digitale wereld (bijvoorbeeld oplichting via internet). Ontdek waarom kmo’s niet immuun zijn tegen deze aanvallen en wat u kan doen om zich ertegen te beschermen. 

Kmo’s, een belangrijk doelwit

Vraagt u zich af waarom een cybercrimineel uw kmo zou aanvallen? Weet dat de meeste aanvallen niet gericht zijn tegen een specifiek bedrijf. Meestal gaat het om aanvalsgolven. Elke onderneming kan erdoor getroffen worden, hoe groot of hoe klein ook.

Voor kmo’s is het nochtans niet altijd makkelijk om zich ertegen te beschermen. Vaak hebben ze niet de nodige expertise in huis en weten ze niet hoe ze het probleem moeten aanpakken. Om nog maar te zwijgen over de hardware-, installatie- en onderhoudskosten die een probleem kunnen zijn. DVV helpt u om een actieplan cyberveiligheid op te stellen. Dat kan trouwens integraal deel uitmaken van uw preventieplan.

Uw actieplan cyberveiligheid in 3 stappen

1. Maak een inventaris op

Begin met een volledige inventarisatie van uw IT. Zo kan u de elementen identificeren die cruciaal zijn voor het overleven van uw bedrijf (databases, software…) en prioriteiten bepalen. Denk er ook aan om de toegangen in uw inventaris op te nemen en up-to-date te houden. Handig om bijvoorbeeld te controleren of de inloggegevens van een voormalige werknemer gedeactiveerd zijn! Bij een aanval zal de inventaris een nuttig instrument zijn voor de professionals die u moet inschakelen. Het zal u ook helpen om zicht te krijgen op uw GDPR-verplichtingen in geval van een datalek.

2. Evalueer uw huidige beschermingsniveau

Hebt u een back-upsysteem? Werkt het zoals het zou moeten? Hebt u het getest? Verlopen de updates automatisch? Hebt u een antivirus en firewall? Hebt u gekozen voor een betalende versie van deze software om te profiteren van uitgebreide functionaliteiten? Is uw personeel gesensibiliseerd en opgeleid om phishing te vermijden? Allemaal vragen die u zich moet stellen om uw beveiligingsniveau te kennen...

Het CERT (Computer Emergency Response Team) stelt eenvoudige tools voor om uw veiligheid te testen. Misschien kan u een aantal makkelijke en snelle maatregelen nemen om uw bescherming te verbeteren.

3. Laat u helpen door een professional in cyberveiligheid

Een IT-professional is niet noodzakelijk een cybersecurityprofessional en omgekeerd. Doe een beroep op een gespecialiseerde dienstverlener. Maak gebruik van uw inventaris om samen de beste oplossingen voor uw bedrijf te bespreken.

Denk ook goed na over uw noden: hebt u eenmalige of regelmatige hulp nodig? Hebt u al een aantal maatregelen genomen of begint u van nul? U kan een interne specialist rekruteren of een externe dienstverlener in huis halen voor specifieke opdrachten. Vraag na of de gekozen professional meteen kan tussenkomen bij een cyberaanval. Weet ook dat er alles-in-één oplossingen bestaan voor kmo’s. Ze omvatten meestal ook telefonische ondersteuning als u een probleem hebt. 

3-in-1 bijstand bij een cyberaanval

100% veiligheid bestaat niet en dus beschermt u zich beter correct. Daarom ontwikkelde DVV de verzekering Digi Cover die u 3-in-1 bijstand biedt bij een aanval:

  • Technische hulp om de systemen te herstellen.
  • Juridische bijstand om GDPR-problemen te regelen (met name de verplichting om een datalek te melden bij de overheid).
  • Communicatie-expert om te vermijden dat een aanval uw reputatie aantast.

DVV is er voor u

Hebt u vragen over de bescherming van uw onderneming? Wilt u meer over de verzekering Digi Cover weten? Aarzel niet om een DVV-consulent te contacteren. Zij of hij helpt u graag.

Gepubliceerd op 16/03/2022

Dit wil u ook weten

DVV-nieuwsbrief

Uw e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in uw buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op u in meer dan 350 kantoren.

Kies een consulent