• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij ?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Aansprakelijkheid

Hoe maak je een businessplan?

Maak een businessplan voor je start

Sta je te popelen om je eigen bedrijf te beginnen? Voor je effectief uit de startblokken schiet: denk goed na over alle aspecten die je toekomstige activiteit omvatten. Een businessplan of ondernemingsplan is essentieel om je ideeën te structureren. Deze cruciale eerste stap optimaliseert je kansen op succes.

Maak een businessplan voor je start

Een businessplan is een strategisch document dat niet alleen je ondernemingsidee in woorden vat, maar ook toelicht hoe je het wilt aanpakken en welke financiële middelen hiervoor nodig zijn. Het is je visitekaartje, en je referentiekader. Onderschat de waarde van dit document niet, en trek er dan ook de nodige tijd voor uit.

Waarom een businessplan opstellen?

Een businessplan:

  • zet je aan om na te denken over je project, je deadlines te bepalen en het financieel plaatje te maken.
  • meet de haalbaarheid van je idee, zowel commercieel als financieel.
  • geeft je de nodige geloofwaardigheid om banken, investeerders of partners te overtuigen mee te stappen in je verhaal.
  • is je houvast bij de oprichting van je bedrijf en bij het nemen van toekomstige beslissingen.

Waaruit bestaat een businessplan?

Een goed businessplan telt minstens deze zes onderdelen:

1.    Presentatie van je producten of diensten
Vat je idee helder en beknopt samen, beklemtoon de voordelen en je ambities. Belicht de bedrijfsactiviteiten op korte en lange termijn.

2.     Presentatie van het bedrijf en zijn manager
Laat zien dat je competent en betrouwbaar bent. Bekijk het als je CV waarin je je ondernemers- en persoonlijke kwaliteiten opsomt en zo je managersvaardigheden in de verf zet.

3.    Missie, visie en strategie
Je missie is de bestaansreden van je bedrijf, dat wat je onderscheidt van je concurrenten. Je visie bouwt verder op je missie en projecteert deze naar de toekomst. Je strategie definieert de middelen om dit te bereiken.

4.    Marktanalyse
Onderzoek niet alleen wie je klanten, leveranciers en concurrenten zijn, maar ook welke omgevingsfactoren een invloed kunnen hebben op je bedrijfsactiviteiten. Analyseer de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (SWOT-analyse) van je project. Deze marktanalyse dient als basis voor de volgende punten.

5.    Financieel plan
Dit deel van het ondernemingsplan is cruciaal om banken en investeerders over de streep te trekken. Hierin geef je een gedetailleerd overzicht van je financiële verplichtingen (uitgaven, kosten, investeringen …), je producten (verwachte omzet, mogelijke subsidies …) en je financiële middelen (eigen vermogen, leningen, externe financiering, crowdfunding …). Voor bepaalde bedrijfsvormen ben je wettelijk verplicht om je financieel plan bij een notaris neer te leggen.

6.    Marketingplan
Beschrijf hoe je je product of dienst wil commercialiseren aan de hand van de 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. Of anders gezegd: welk product ga je op de markt brengen, tegen welke prijs, waar, aan wie en welke band wil je opbouwen met je klanten?

5 tips voor het schrijven van een goed businessplan

  • Wees realistisch en eerlijk. Anders is je businessplan zo goed als waardeloos.
  • Wees concreet en ga in detail.
  • Verzorg stijl, spelling en opmaak van je ondernemingsplan.
  • Laat het nalezen door meerder mensen, elk met een eigen invalshoek (familieleden, accountants, bedrijfsleiders, bankiers …)
  • Maak een overtuigende samenvatting met de belangrijkste elementen van je businessplan.

Je wil graag je eigen project starten?

Je stelt jezelf wellicht tal van vragen en bent op zoek naar hoe je er het best aan begint. Bovendien, als je start als zelfstandige, wordt het lijstje met vragen alleen maar langer. Wist je dat onze DVV-consulenten je graag begeleiden bij deze stap en je kunnen helpen bij het vinden van de juiste antwoorden? Goede ondersteuning is essentieel als je wilt slagen als zelfstandige.

Gepubliceerd op 22/04/2024

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent