Aansprakelijkheid

Aftrekbare beroepskosten: optimaliseer ze als zelfstandige

Waarom beroepskosten inbrengen? De do’s en don’ts van aftrekposten.

Aftrekbare beroepskosten verlagen je belastbaar inkomen. Dat betekent: minder belastingen en meer overhouden. Maar de fiscus is streng. Onterecht ingebrachte kosten kunnen leiden tot boetes of extra controles. Enkel als de uitgave professioneel én noodzakelijk is voor je activiteit, komt ze in aanmerking.

Do’s: dit mag je zeker inbrengen

  • Aankoop auto: vanaf 2026 zijn enkel 100% elektrische bedrijfswagens (of voertuigen zonder CO2 uitstoot) aftrekbaar.
  • Verplaatsingskosten: Brandstof, openbaar vervoer, parkeertickets of een kilometervergoeding? Alles wat je nodig hebt om je job uit te oefenen is (gedeeltelijk) aftrekbaar. Heb je een elektrische auto op de zaak? Dan is ook de installatie van een laadpaal aftrekbaar.
  • Kantoormateriaal: van bureaustoel tot laptop: alles wat je professioneel gebruikt, mag je inbrengen.
  • Internet en telefoon: gebruik je deze diensten deels privé? Dan mag je het beroepsmatig percentage aftrekken.
  • Opleidingen en seminars: alles wat je kennis en vaardigheden op peil houdt, is een geldige beroepskost.
  • Verzekeringen: een aantal verzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar: denk onder andere aan een omzetverzekering, een verzekering gewaarborgd inkomen, een autoverzekering of een rechtsbijstandsverzekering.
  • Representatiekosten: recepties, relatiegeschenken of zakendiners zijn beperkt aftrekbaar. Check dus goed de percentages per kostencategorie.

Don’ts: hiermee ga je de mist in

  • Privékosten vermommen als zakelijk: een restaurantbezoek met je partner als klantenmeeting opgeven? De fiscus doorziet dit snel.
  • Geen bewijzen bijhouden: zonder factuur of bonnetje geen aftrek. Zorg voor een sluitende administratie.
  • Kleding inbrengen: tenzij het om specifieke werkkledij gaat, zoals een overall of veiligheidsschoenen, blijft je nieuwe outfit een privé-uitgave.
  • Woonkosten volledig aftrekken bij thuiswerk: enkel het gedeelte van je woning dat je écht beroepsmatig gebruikt, komt in aanmerking.
  • Dubbele boeking: betaal je iets privé en wil je het ook nog eens zakelijk inbrengen? Dat leidt gegarandeerd tot problemen.
  • Kosten gemaakt vóór je officiële opstart: deze zijn enkel aftrekbaar als ze aantoonbaar met je latere activiteit verband houden en als opstartkosten correct geboekt werden.

Tips om dit goed aan te pakken

  • Wees kritisch: vraag je bij elke uitgave af: “Heb ik dit écht nodig voor mijn werk?”
  • Gebruik een boekhoudtool: digitale tools maken het makkelijker om kosten correct bij te houden.
  • Sla je bonnetjes veilig op: digitaal of op papier. Je moet ze minstens zeven jaar bewaren.
  • Overleg met je boekhouder: twijfel je over een kost? Eén telefoontje kan veel problemen voorkomen. Kies liefst een boekhouder met ervaring in je sector en voorkom zo problemen bij een controle of bij je belastingsaangifte.
  • Noteer bij elke factuur of bon het professionele doel: dat helpt om tijdens een fiscale controle snel duidelijkheid te bieden.

Denk ook aan je verzekering

Een slimme ondernemer beperkt niet alleen zijn belastingen, maar ook zijn risico’s. Met een aansprakelijkheidsverzekering vermijd je grote kosten als er iets misloopt. Het goede nieuws? Die premie is ook fiscaal aftrekbaar.

De verzekering BA Onderneming in het kort

Gedekt

  • Schade aan derden die het resultaat is van de dagelijkse activiteit van je bedrijf.
  • De schade aan een voorwerp dat aan jou werd toevertrouwd voor een herstelling of voor werken. 

Niet gedekt

  • Vrijwillige of opzettelijke schade.
  • Schade die verband houdt met de zuivere contractuele burgerlijke aansprakelijkheid. 

Gepubliceerd op 03/06/2025

Een verzekering BA Onderneming wordt gesloten voor een duur die wordt bepaald in de bijzondere voorwaarden en wordt stilzwijgend verlengd volgens opeenvolgende periodes die eveneens bepaald worden in de bijzondere voorwaarden. De bijzondere en de algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Voor een individuele offerte en een premieberekening kan je contact opnemen met een DVV-consulent. De verzekeringsovereenkomst is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga voor meer info langs bij een DVV-consulent of raadpleeg:

Gelieve kennis te nemen van deze documenten voor je het contract afsluit.

Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de dienst Klachtenbeheer en de Ombudsman Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien ik een klacht in?

De verzekering BA Onderneming is een verzekeringsproduct van DVV, een merknaam en een handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11 in 1210 Brussel, RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB - verzekeringsonderneming erkend onder het nummer 0037. 

Dit wil je ook weten