• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Wettelijke informatie

5 tips om frauduleuze mails te herkennen

Opgelet voor phishing!

Phishing is een hackingtechniek die vaak gebruikt wordt door oplichters. Met een valse e-mail lokken ze je naar een frauduleuze website (die lijkt op de officiële website). Het doel? Persoonlijke gegevens en/of geld stelen. Ontdek hoe je deze frauduleuze mails herkent. 

1. Wat is het adres van de afzender?

Controleer altijd het e-mailadres van de afzender:

  • Het adres mag geen spellingsfouten bevatten.
  • Komt de mail van een bedrijf  dan moet het deel achter de @ officieel zijn. Een bedrijf of een officiële instantie zal nooit een e-mail sturen vanuit een g-mail- of hotmailadres.
  • Ken je de afzender, maar vind je het verzoek vreemd? Blijf op je hoede; zijn of haar e-mailadres kan gehackt zijn.

2. Op welke URL moet je klikken?

De domeinnaam moet overeenkomen met de naam van de organisatie die jou de mail stuurt. Om dat te controleren, zet je je cursor op de link, maar zonder er op te klikken. De naam van het domein dat getoond wordt, moet hetzelfde zijn als die van de officiële organisatie. Let vooral op letters die verwisseld, toegevoegd of weggelaten zijn (bijvoorbeeld paylpal.be in plaats van paypal.be).

3. Lijkt het bericht verdacht of ongewoon?

Enkele voorbeelden die extra waakzaamheid vragen:

  • Je wordt uitgenodigd om een pakje te volgen terwijl je niets hebt besteld.
  • Je ontvangt een bericht in het Frans, met spellingsfouten of rare zinsconstructies.
  • Een kennis vraagt je om hem snel te helpen door aan te geven dat hij alleen te bereiken is op dit e-mailadres.
  • Een bekend bedrijf informeert je dat je een wedstrijd gewonnen hebt.
  • Het is te mooi om waar te zijn:
    • Je bent de winnaar van een trekking of loterij.
    • Een onbekende belooft je een som geld.
    • Je wordt geld aangeboden om een voorwerp te reserveren dat je verkoopt op een tweedehandssite enz.
  • Het bericht, zelfs als het afkomstig is van iemand die je kent, nodigt je uit om op een link te klikken door je nieuwsgierigheid te wekken (bv. Ben jij dat op deze foto?).

4. Word je om persoonlijke informatie gevraagd?

Wees extra waakzaam als je een e-mail ontvangt waarin je gevraagd wordt, vaak om veiligheidsredenen, om je persoonlijke informatie (wachtwoord, bankrekening, kredietkaartnummer...) te updaten. Een officiële instantie (overheid, bank...) zal nooit persoonlijke gegevens vragen via e-mail (ook niet via sms, telefoon of WhatsApp).

5. Word je gevraagd om te betalen en zo ja, hoe?

  • Je ontvangt een zogenaamde laatste betalingsherinnering? Denk goed na en vraag jezelf eerst af of je eerder een uitnodiging tot betaling hebt ontvangen.
  • Wees ook voorzichtig als je in een e-mail gevraagd wordt om te betalen via Western Union of PayPal, betalingsmethodes die relatief anoniem zijn en oplichterij kunnen verbergen.
  • Bedenk ook dat sommige oplichters niet meteen geld zullen vragen, maar eerst zullen proberen om een vertrouwensrelatie op te bouwen. 

Contacteer bij twijfel je DVV-consulent

Ben je niet zeker of een e-mail die je ontvangen hebt wel degelijk van DVV verzekeringen is? Contacteer je DVV-consulent om zeker te zijn. Vind een consulent in je buurt.

Gepubliceerd op 03/12/2018

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent