Elektrische mobiliteit wordt steeds populairder en de overheid moedigt het aan. Het rijbereik van een elektrische auto is gemiddeld echter ‘maar’ 300 km en dus moet hij regelmatig worden opgeladen. Heb je dan thuis een laadpaal nodig? Waar installeer je die best en hoe? Hoeveel kost het? Wij beantwoorden voor jou de 5 meest gestelde vragen over de installatie van een laadpaal bij particulieren.
Er zijn verschillende mogelijkheden om je elektrische auto thuis op te laden: een gewoon stopcontact of een laadpaal aan de muur, de zogenaamde wallbox. Een stopcontact is meer dan voldoende voor een plug-in hybride auto, maar voor een elektrische auto is een laadpaal te verkiezen.
Om een laadpaal te installeren heb je een privéterrein nodig waarop je je wagen kan parkeren, meestal een garage, privéparkeerplaats of oprit. Het is immers strikt verboden om een kabel over de stoep te laten lopen om een elektrische auto op te laden. Als je woont in een appartement in mede-eigendom, heb je de officiële goedkeuring nodig van de vereniging van mede-eigenaars. Bovendien moet je op de plaats waar je de laadpaal wil installeren toegang hebben tot de zekeringenkast.
Schakel zeker een professional in (meestal een elektricien of een gespecialiseerd bedrijf). Deze installateur zal eerst een analyse van je elektrische installatie maken. De installatie van de laadpaal zelf duurt gemiddeld een halve dag.
Goed om te weten: als je in Brussel of Wallonië woont, ben je verplicht aangifte te doen van je private laadpaal bij de beheerder van je elektriciteitsnetwerk.
Afhankelijk van het type laadpaal (eenfasig of driefasig, intelligent of niet, …), de werken die moeten gebeuren en de nodige arbeidsuren, kost het tussen 500 en 3.500 euro. Als je elektrische auto een bedrijfswagen is, neemt je werkgever die kosten misschien ten laste.
In ons land bestaat er geen premie of subsidie voor de installatie van een laadpaal bij een particulier. In 2023 kan je wel een belastingvermindering van 30% krijgen op de investering (15% in 2024), met een maximum van 1.500 euro. Om daarvoor in aanmerking te komen, moet de laadpaal beantwoorden aan al deze voorwaarden:
Als je thuis geen laadpaal kan installeren, kan je je elektrische auto opladen aan een publieke laadpaal (toegankelijk 24 uur op 24 en 7/7) of een semi-publieke. Die laadpalen zijn in principe betalend en staan op de openbare weg, aan tankstations, op de parkings van supermarkten of bedrijven, enz. Meestal moet je betalen met een oplaadkaart of met een app, maar aan sommige laadpalen kan je ook je bankkaart gebruiken of betaal je via sms.
Normaal gezien heeft de installatie van een laadpaal thuis geen invloed op de premie van je woningverzekering. Informeer je in elk geval bij je verzekeraar. Als je dat niet doet, riskeer je dat de verzekering misschien niet alle schade dekt bij een (weinig waarschijnlijke) brand. En als je laadpaal schade zou veroorzaken aan derden, moet je er ook voor zorgen dat je in orde bent met je familiale verzekering.
Gepubliceerd op 30/01/2023
Een elektrische auto kopen, dat doen steeds meer automobilisten. Logisch, de prijs daalt en er is meer keuze. Aarzel je? We zetten de belangrijkste vragen op een rij.
Een elektrische auto heeft een beperkte autonomie, dat is zeker. Maar wist je dat je zelf kan bijdragen aan een groter rijbereik? Check onze tips.
Vandaag zijn er nog geen 100% groene auto’s op de markt. Met ecodriving kunnen we gelukkig toch onze ecologische voetafdruk beperken. Ontdek onze vijf tips.