Ritsen is niet nieuw. Het is verplicht sinds 2014 en stimuleert bestuurders om de volledige rijweg te gebruiken zodat het verkeer vlotter doorstroomt bij een wegversmalling. Maar hoe werkt ritsen en wie is verantwoordelijk bij een ongeval? Ontdek het allemaal in dit artikel.
Bij sterk vertraagd verkeer en als er een rijstrook afgesloten of onderbroken wordt, dan ben je verplicht om te ritsen. Bestuurders die op de gewone strook rijden, moeten om de beurt een auto laten invoegen die op de rijstrook rijdt die bijna stopt. Die laatste moet zo ver mogelijk doorrijden en invoegen net voor de versmalling. Goed om te weten: het ritssysteem geldt niet op opritten van autosnelwegen.
Om niet aansprakelijk te zijn bij een ongeval als je invoegt tijdens het ritsen, moet je aantonen dat je geen maneuver uitvoerde. Je moet daarvoor deze vier elementen bewijzen:
- Het verkeer was sterk vertraagd.
- Je rijstrook stopte of was onderbroken.
- Je voegde in ter hoogte van de versmalling (en vooral niet eerder).
- Bestuurders kregen om de beurt voorrang.
Het is niet eenvoudig om aan te tonen dat je voldeed aan alle voorwaarden. We raden je aan om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen, bijvoorbeeld:
- getuigenverklaringen (met contactgegevens)
- dashcambeelden
- correct ingevuld aangifteformulier waarop je aantekeningen maakt
Ging het ritsen niet goed en heb je een ongeval? Volg deze
5 stappen en contacteer snel je
DVV-consulent. Zij of helpt je graag en zorgt dat je snel en correct vergoed wordt.
Gepubliceerd op 02/02/2021