In sommige landen wordt steenkool of gas verbrand om elektriciteit te produceren. Dat zorgt voor een grote CO2-uitstoot. In andere landen gebeurt de elektriciteitsproductie op basis van kernenergie. CO2-uitstoot wordt dan vermeden, maar we krijgen wel te maken met gevaarlijk afval. Voor koolstofdioxide hangt alles dus af van de manier waarop de elektriciteit wordt geproduceerd. Als we rekening houden met de productie van elektriciteit en het gebruik ervan door een elektrische auto, dan is die laatste globaal minder vervuilend dan een gewone verbrandingsmotor. Een benzine- of dieselwagen stoot inderdaad zijn hele levensduur CO2 uit.
Een nieuwe elektrische auto die in gebruik genomen wordt, is dus vervuilender dan een klassieke wagen. Pas na enkele jaren gebruik wordt zo’n wagen op ecologisch vlak interessanter. Weet ook dat de energietransitie die aan de gang is vandaag niet helpt om een elektrische wagen echt ecologisch te maken. Vandaag wordt 2/3 van de energie wereldwijd nog opgewekt met fossiele brandstoffen.
Ander probleem: de batterijen van elektrische auto’s hebben een levensduur van acht à tien jaar, en hun recyclage is duur. Net zoals bij plastic is het goedkoper om nieuwe batterijen te produceren dan om ze te recycleren.
Een impact op het ecologische aspect van elektrische wagens hebben de
DVV-consulent natuurlijk niet, maar met je autoverzekering kunnen ze wel helpen. Ze kunnen je ook meer vertellen over de Europese emissienormen.
Gepubliceerd op 30/01/2019
Als je een auto koopt (vooral bij tweedehandsauto’s) moet je rekening houden met de Euronormen. Ontdek er meer over.
Dieselwagens zijn gedoemd om te verdwijnen. De zoektocht naar alternatieven is volop bezig. Ontdek bij DVV verzekeringen hoe het zit met de auto op waterstof.
Als je bijvoorbeeld naar Frankrijk of Duitsland vertrekt, heb je een vignet nodig voor de LEZ-zones. Anders riskeer je een boete. Ontdek meer.