• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Ziekte en ongevallen

Wat doen bij een ziekenhuisopname?

Zo regel je je ziekenhuisopname

Je hebt een Hospimax-hospitalisatieverzekering? Dan kan je op ons rekenen om je ziekenhuisopname te vergoeden. 

Heb je een Hospimax Plus? Dan ontving je de AssurCard toen je intekende. Je bent dan zeker dat alles vlot wordt afgehandeld. In heel wat gevallen zal je dan zelfs geen factuur meer ontvangen van het ziekenhuis. Om te zien hoe je dat aanpakt, zetten we de verschillende situaties op een rij.

Wat bij een geplande opname?

Voorziet je contract een AssurCard?
  • Doe vooraf aangifte via AssurCard: op het gratis nummer 0800 93 936 tussen 7.30 uur en 17 uur of online
  • De dag van ziekenhuisopname, meld je de dag zelf bij de opnamebalie van het ziekenhuis met je AssurCard. 
  • Als het een aangesloten ziekenhuis is, wordt de factuur rechtstreeks naar DVV verzekeringen gestuurd en betalen wij aan het ziekenhuis. Dan geldt het zogenaamde ‘derdebetalerssysteem’. In dat geval zal je alleen nog een factuur ontvangen voor niet-verzekerde kosten (zoals de eventuele franchise).

Voorziet je contract niet in een AssurCard, of is je ziekenhuis niet aangesloten bij AssurCard?

  • In dit geval zal je eerst de factuur ontvangen. Stuur die factuur naar DVV verzekeringen, Dienst Medical Expenses, Karel Rogierplein 11, 1210 Sint-Joost-ten-Node. Wij vergoeden je dan conform de voorwaarden van je verzekering. 

Wat bij een spoedopname?

Bij een spoedopname neem jij of iemand uit je omgeving zo snel mogelijk contact op met onze schadebeheerders op het gratis nummer 0800 93936 (tussen 7.30 en 17 uur). Indien je contract voorziet in een AssurCard, dan kijken wij na of het derdebetalerssysteem nog in werking gesteld kan worden.

Wat met de ambulante kosten?

Naast de ziekenhuisfactuur heb je vaak nog ambulante kosten zoals apotheekkosten, behandelingen door een kinesist, laboratoriumfacturen enz. Deze kosten worden niet geregeld door een derdebetalerssysteem. We komen wel tussen in die kosten als ze binnen de gewaarborgde periode van twee maanden voor tot zes maanden na de hospitalisatie vallen.

Praktisch
Bezorg ons de ambulante kosten zoveel mogelijk gegroepeerd. Eventueel kan er, indien van toepassing, een verrekening gebeuren tussen de terugbetaling van de ambulante kosten en een terugvordering op de ziekenhuisfactuur binnen het AssurCard-systeem.

Heb je nog vragen?

Neem telefonisch contact op met ons gratis nummer 0800 93936. Wij helpen je graag verder. Ook bij je DVV-consulent kan je terecht voor praktische vragen.

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent