• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Smishing: let op voor fraude via sms

Opgelet voor frauduleuze sms-berichten

Je kent phishing: valse e-mails die enkel gestuurd worden om je persoonlijke gegevens en/of geld te stelen. Maar kent je ook smishing, een gelijkaardige techniek waarbij je mobiele telefoon het doelwit is?

Wat is smishing?

Smishing wint vandaag jammer genoeg terrein en spaart niemand. Cybercriminelen sturen je een sms (of een WhatsApp-bericht) om je te misleiden en te proberen je persoonlijke gegevens afhandig te maken. Smishing is niets anders dan phishing via sms. De techniek is des te gevaarlijk, omdat we ons minder bewust zijn van veiligheidslacunes op onze gsm dan op internet en in onze mailbox. 

Hoe smishing herkennen?

Oplichters doen zich vaak voor als een financiële instelling of een webshop (waar je misschien niets besteld hebt). Ze proberen je te misleiden om je pincode of andere persoonlijke financiële informatie te stelen. Soms door je op een link te doen klikken die leidt naar een frauduleuze website, soms door je eenvoudig te vragen om op een sms te antwoorden. Onthoud een ding: je bank, je kredietkaartmaatschappij of een webshop zullen je nooit vertrouwelijke informatie vragen via sms of e-mail.

Enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen

  • Klik nooit op een link of een telefoonnummer als je twijfelt aan het bericht of de verzender.
  • Controleer op internet of andere personen ook te maken kregen met frauduleuze berichten van hetzelfde nummer.
  • Communiceer nooit persoonlijke informatie via sms.
  • Gebruik alleen je bankapps voor je transacties.

Smishing en phishing zijn gelijkaardige technieken, de ene via sms en de andere via e-mail. Laat je niet vangen en doe de test op SafeOnWeb

Wat doen bij een poging tot smishing?

  • Negeer het bericht. Antwoord niet en klik op geen enkele link of telefoonnummer. Als je niets doet, kan er niets gebeuren.
  • Heb je geklikt? Vul geen informatie in op de pagina die verschijnt en klik op geen enkele knop.
  • Heb je bankkaartgegevens gecommuniceerd? Laat hem dan meteen blokkeren door CardStop te bellen via 070 344 344.
  • Heb je al iets betaald? Contacteer je bank en leg een verklaring af bij de politie.

Vragen of twijfels? Je DVV-consulent is er voor je

DVV zal je nooit persoonlijke informatie vragen via sms. Twijfel je aan de echtheid van een bericht dat je ontvangen hebt van DVV? Contacteer je DVV-consulent om zeker te zijn.

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent