• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Auto

De parkeerschijf: Waar, wanneer en hoe gebruiken?

4 vragen over de parkeerschijf

Elke bestuurder moet in zijn wagen beschikken over een blauwe schijf (ook wel parkeerschijf genoemd). Zonder correct aangebrachte parkeerschijf, loop je gevaar een forfaitair retributietarief voor een dag te betalen, dat kan gaan van 25 tot soms meer dan 40 euro, afhankelijk van de gemeente. Wij vertellen je alles wat je moet weten om boetes te vermijden.

1. Voor wie is de parkeerschijf verplicht?

Dat geldt natuurlijk voor alle automobilisten. Maar zij zijn niet de enigen... Bestuurders van een motorfiets met vier wielen, een gemotoriseerde driewieler of een gemotoriseerde vierwieler moeten ook een parkeerschijf gebruiken.

Er bestaan evenwel enkele uitzonderingen: motoren, personen met een beperking met een speciale parkeerschijf en houders van een kaart voor buurtbewoners zijn ervan vrijgesteld.

2. Waar en wanneer moet men een parkeerschijf gebruiken?

Je moet je parkeerschijf gebruiken in de blauwe zones, d.w.z. zones waar maar gedurende een beperkte periode geparkeerd mag worden. Die zones worden afgebakend met borden die het begin en het einde van de zone aangeven. Kijk goed uit, want een blauwe zone kan uitgebreid zijn, en er staat niet noodzakelijk een bord aan het begin van elke straat. Doorgaans gelden blauwe zones van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur, behalve op feestdagen. Maar volg de aanwijzingen goed, want die verschillen van gemeente tot gemeente: op zondag, tot 20 uur, op wedstrijdavonden enz.

/!\ Nog een situatie waarin je een parkeerschijf moet leggen: als de parkeerautomaat niet werkt en er geen andere in de buurt is.

3. Hoe moet je de parkeerschijf correct gebruiken?

  • Plaats de pijl van je schijf op de streep na het uur van je aankomst. Als je bijvoorbeeld parkeert om 11.02, plaats de schijf dan op 11.30 uur.
  • Legt de schijf achter de voorruit van je voertuig (of vooraan in het voertuig als dat geen voorruit heeft), zodat ze goed zichtbaar is.
  • Je mag maximaal 2 uur parkeren op dezelfde plek, behalve indien dat anders vermeld staat. Een bord kan bijvoorbeeld aanduiden dat parkeren beperkt is tot 1 uur of 30 minuten. Verplaats daarna je voertuig. Het volstaat immers niet je voertuig te laten staan en het uur op je schijf te veranderen. 

4. Zijn alle parkeerschijven geldig?

Neen, zeker niet! Gebruik een Europees model. Dat is de enige die geldig is. Je vindt die in supermarkten, gespecialiseerde handelszaken en soms ook in de boekhandel. Hoe kan je deze schijf herkennen?

  • De strepen moeten uren en halve uren aanduiden, geen kwartieren.
  • De woorden “Uur van aankomst” moeten boven de pijl vermeld staan in het Nederland, het Frans en het Duits.
  • Op de achterzijde mag geen reclame noch tekst staan.

In 2023 kregen een aantal Belgen een onaangename verrassing met een boete omdat ze geen geldige parkeerschijf gebruikten. Ga goed na of je wel de juiste gebruikt.

Rij met een gerust gemoed

Je vermijdt heel wat ongemakken als je op de juiste manier gebruik maakt van een officiële parkeerschijf, en zo bijdraagt tot efficiënter parkeren. En om helemaal gerust te zijn, bescherm je wagen met een goede autoverzekering. De autoverzekering BA Mobility van DVV dekt je burgelijke aansprakelijkheid. Wij vergoeden dus de schade die jij veroorzaakt aan derden. Let op: wij dekken geen schade aan je eigen voertuig als je geen omniumverzekering onderschreven hebt. 

Goed om te weten

De autoverzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid is wettelijk verplicht. Ze wordt afgesloten voor 1 jaar en jaarlijks stilzwijgend verlengd. De Bijzondere en Algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Contacteer een DVV-consulent voor een offerte op maat en een berekening van de premie. Het verzekeringscontract is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga langs bij een DVV-consulent of bekijk hier:

Vooraleer een contract te ondertekenen is het belangrijk dat je kennis neemt van deze documenten.

Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de dienst Klachtenbeheer en de Ombudsman van de Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien je een klacht in?

Gewoon goeie service

Bij DVV is verzekeren in de eerste plaats een service. Dagelijks maken meer dan 1.000 DVV-consulenten tijd voor je vrij. Wanneer je dat echt nodig hebt, bijvoorbeeld in geval van schade. Je consulent volgt je dossier dus persoonlijk van A tot Z. En dat is geruststellend!

De autoverzekering Mobility is een verzekeringsproduct van DVV, een merk- en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE70 0689 0667 8225, BIC GKCCBEBB - een verzekeringsonderneming toegelaten onder nr. 0037.

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent