Vermoed je dat je een lek hebt? Dan kan je maar beter kort op de bal spelen en het waterlek opsporen. Anders kunnen de gevolgen voor je waterrekening en voor je woning groot zijn.
Om problemen te vermijden, is het goed om je waterverbruik te monitoren. Wacht dus niet tot je je jaarlijkse waterstand moet doorgeven, maar ga aan de slag met deze tips:
- Check maandelijks je waterteller. Je kan de cijfers ingeven in een eenvoudige Excel of een app gebruiken om abnormale waarden op te sporen.
- Noteer af en toe de stand van de watermeter als je gaat slapen en als je opstaat. Is dat cijfer niet hetzelfde? Dan weet je dat er iets mis is.
Merk je iets raars op? Op die manieren kan je een waterlek opsporen:
- Controleer de kranen. Probeer de kraan indien nodig wat vaster te draaien of vervang de dichtingsring.
- Check de toiletten. Als het toilet lawaai blijft maken, kan dat wijzen op een lek.
- Controleer de boiler op eventuele problemen met de veiligheidsklep.
- Check of je vochtplekken of afbladderende verf of los behangpapier ziet.
Kan je het probleem niet oplossen? Dan zit er niets anders op dan een vakman in te schakelen. Met warmtebeeld- en infraroodtechnologie kunnen zij makkelijker achterhalen waar het lek zit.
Heb je een
woningverzekering bij DVV en zijn er zichtbare aanwijzingen dat er een lek is in een ingebouwde waterleiding? Bel dan
0800 93 300 en wij zorgen dat een gespecialiseerd
lekzoekbedrijf het lek op onze kosten komt lokaliseren. Meer nog: als een lek wordt vastgesteld, dan
betalen wij de kosten voor het openmaken en terug dichten van wanden, vloeren en zolderingen en van de
herstelling van de ingebouwde leiding binnenshuis.
Je merkt het: met de woningverzekering van DVV is een waterlek opsporen ook gedekt. Neem contact met je DVV-consulent voor meer informatie. Zij of hij geeft je met veel plezier alle details.
Gepubliceerd op 20/08/2020