• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Kredieten

Welke documenten zijn nodig om je woning te verkopen?

Vastgoed verkopen: welke documenten moet je tonen?

Als je je huis of appartement verkoopt, dan moet je bepaalde documenten, certificaten en attesten kunnen voorleggen aan de toekomstige eigenaars. We vatten samen welke documenten verplicht en aanbevolen zijn.

Op zoek naar een woonkrediet?

Verplichte documenten om je woning of appartement te verkopen

  • Eigendomsakte: het gaat om de notariële koopakte. Verkoop je een goed dat je geërfd hebt? Dan moet je bewijzen dat je de erfgenaam bent en eventueel over de koopakte van de overledene beschikken.
  • Stedenbouwkundige informatie: doe navraag bij de stedenbouwkundige dienst van de gemeente waar je appartement of huis is gelegen. Documenten over stedenbouwkundige inbreuken en regularisaties moeten ook bezorgd worden.
  • EPC-certificaat om de energieprestaties van het gebouw te beoordelen.
  • Bodemattest: vraag het attest voor Vlaanderen bij de OVAM, voor Brussel bij het BIM, voor Wallonië bij de BDES.
  • Keuringsattest van de elektrische installaties, opgesteld door een erkend controle-organisme.
  • Postinterventiedossier (PID) met een overzicht van de belangrijke werken die zijn uitgevoerd in een gebouw.
  • Kadastraal uittreksel: het bevat informatie uit het kadastrale percelenplan en de databank met patrimoniale gegevens.
  • Keuringsdocument van de stookolietank (als je er een hebt) met details over de capaciteit, de plaatsing en de datum van ingebruikname.
  • Informatie over overstromingsgevoeligheid: je moet de koper informatie meedelen over het risico op overstroming. De informatie kan je zelf raadplegen en afdrukken via https://www.waterinfo.be/watertoets.

Verplicht voor de verkoop van een appartement in een mede-eigendom

Als je een appartement in een mede-eigendom verkoopt, dan moet een kandidaat-koper ook andere info krijgen:

  • Bedrag van het werkkapitaal (dat de lopende kosten dekt) en het reservekapitaal (dat uitzonderlijke kosten dekt).
  • Notulen van de Algemene Vergadering van de voorbije drie jaar (ook de buitengewone AV).
  • Bedrag van eventuele achterstallen van de uittredende verkoper en de kosten die daarbij al gemaakt zijn.

Niet-verplichte maar sterk aanbevolen documenten

  • Asbestinventaris: het vermeldt het asbest dat in een gebouw aanwezig is. In de loop van 2022 wordt een asbestattest verplicht voor woningen die dateren van voor 2001.
  • Attest van de periodieke controle van de verwarmingsketel: de verkoper weet dan zeker dat de ketel in goede staat is.

DVV is er voor je

Welke vastgoedplannen je ook hebt, je DVV-consulent is er om ze met je te bespreken. Zij of hij kan je ook een woonkrediet op maat voorstellen om je toekomstige projecten te realiseren.

Goed om te weten:
 

De schuldsaldoverzekering is een overlijdensverzekering van tak 21 met vast kapitaal en maximaal 15% instapkosten, afgesloten voor een bepaalde duurtijd met een minimum van tien jaar in geval van pensioensparen. De maximale duurtijd van de schuldsaldoverzekering is gelijk aan de looptijd van het woonkrediet.  Bekijk de algemene voorwaarden, de financiële informatiefiche en de commerciële fiche voor informatie over de limieten en uitsluitingen of ga langs bij een kredietmakelaar die ook DVV-verzekeringsconsulent is. Het is belangrijk dit document door te nemen voor een contract te ondertekenen. De Bijzondere en Algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Het verzekeringscontract is onderworpen aan het Belgisch recht.

De schuldsaldoverzekering is een verzekeringsproduct van DVV, een merk- en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE70 0689 0667 8225, BIC GKCCBEBB - een verzekeringsonderneming toegelaten onder nr. 0037.

Gepubliceerd op 03/08/2021

Dit wil je ook weten

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent