• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Wonen

Onderhoud van verwarmingsketels: verplicht of niet?

Alles over onderhoud, periodieke controle en herstelling van verwarmingsketel en waterverwarmer

Je verwarmings- en warmwatertoestellen goed onderhouden, dat is belangrijk. Niet alleen voor de goede werking, maar ook om het veilig te houden en een CO-vergiftiging te vermijden. Maar wie doet wat? En wie betaalt de factuur?

Is het onderhoud van verwarmings- en warmwaterinstallatie verplicht?

In Vlaanderen is het onderhoud van het centrale stooktoestel van je verwarmingsinstallatie verplicht. In Wallonië en Brussel wordt er een onderscheid gemaakt tussen het onderhoud en de periodieke controle van verwarmings- en warmwaterinstallaties. Hoewel dat in de praktijk meestal samen gebeurt, is het jaarlijks onderhoud er aanbevolen terwijl de periodieke controle verplicht is.

Wie is er verantwoordelijk en wanneer?

Het is de gebruiker die een erkend technicus moet inschakelen voor het onderhoud en/of de controle van de verwarming- of warmwaterinstallatie. Als je huurder bent, dan ben je aan zet, niet de eigenaar. Hoe vaak dat moet, hangt af van het soort toestel:

  • Verwarmingsketel/waterverwarmer met vaste brandstof (hout, pellets, steenkool...): elk jaar.
  • Verwarmingsketel op vloeibare brandstof (stookolie): elk jaar.
  • Verwarmingsketel/waterverwarmer op gas (aardgas, propaan, butaan): elke twee jaar (in Wallonië elke drie jaar als het vermogen lager is dan 100 kW).

Houd altijd goed het bewijs bij van die onderhoudsbeurten, want die kunnen belangrijk zijn bij een panne.

Wie betaalt wat?

  • Verplicht onderhoud/controle: de gebruiker (huurder of eigenaar).
  • Panne door normale slijtage of wisselstuk: eigenaar.
  • Panne door verkeerd gebruik van de installatie of als het verplicht onderhoud of de periodieke controle niet werd uitgevoerd: huurder.
  • Panne door stroomstoot: woningverzekering van de eigenaar.
  • Schade aan de ketel door waterschade, brand of natuurramp: verzekering van de eigenaar.

Bescherm je woning zoals het hoort

Waterschade, brand of natuurramp… het kan allemaal gebeuren. Je bent dus beter goed beschermd met de woningverzekering Cocoon Flex of Cocoon Start.

Geüpdate op 29/09/2023

Goed om te weten

Gewoon goeie service

Bij DVV is verzekeren in de eerste plaats een service. Dagelijks maken meer dan 1.000 DVV-consulenten tijd voor je vrij. Wanneer je dat echt nodig hebt, bijvoorbeeld in geval van schade. Je consulent volgt je dossier dus persoonlijk van A tot Z. En dat is geruststellend!

Cocoon Flex en Cocoon Start zijn verzekeringsproducten van DVV, een merk- en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB - een verzekeringsonderneming toegelaten onder nr. 0037.

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 350 kantoren.

Kies een consulent