Wonen

Onderhoud van verwarmingsketels: verplicht of niet?

Alles over onderhoud, periodieke controle en herstelling van verwarmingsketel en waterverwarmer

Een goed onderhoud van je verwarmings- en warmwatertoestellen is belangrijk voor hun optimale werking en veiligheid. Zo vermijd je ook het risico op CO-vergiftiging. Maar wie moet wat doen? En wie betaalt de kosten?

Is het onderhoud van verwarmings- en warmwaterinstallatie verplicht?

Ja, maar de regels verschillen per gewest:

  • Vlaanderen: het onderhoud van het centrale stooktoestel van je verwarmingsinstallatie is wettelijk verplicht.
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: een EPB-periodieke controle is verplicht.
  • Wallonië: er is een onderscheid tussen onderhoud en periodieke controle van verwarmings- en warmwaterinstallaties. In de praktijk gebeuren die meestal samen. Het Waals Gewest beveelt een jaarlijks onderhoud aan, terwijl de periodieke controle verplicht is.

Wie is er verantwoordelijk en wanneer?

Het is altijd de gebruiker die een erkend technicus moet inschakelen voor het onderhoud en/of de periodieke controle van de verwarming- of warmwaterinstallatie. Ben je huurder? Dan ben jij verantwoordelijk, niet de eigenaar.

Hoe vaak dat moet, hangt af van het soort toestel:

  • Verwarmingsketel/waterverwarmer met hout, pellets, steenkool: elk jaar.
  • Verwarmingsketel op stookolie: elk jaar.
  • Verwarmingsketel/waterverwarmer op gas: elke twee jaar (in Wallonië elke drie jaar als het vermogen gelijk of lager is dan 100 kW).

Bewaar altijd het bewijs van het onderhoud goed. Dat document kan belangrijk zijn bij een panne. Als je huurt, bezorg je het ook aan je verhuurder.

Wie betaalt wat?

  • Verplicht onderhoud/controle: de gebruiker (huurder of eigenaar).
  • Panne door normale slijtage of een defect wisselstuk: de eigenaar.
  • Panne door verkeerd gebruik van de installatie of omdat het verplicht onderhoud of de periodieke controle niet werd uitgevoerd: de huurder.
  • Panne door een stroomstoot: de woningverzekering van de eigenaar.
  • Schade aan de ketel door waterschade, brand of natuurramp: de verzekering van de eigenaar.

Bescherm je woning zoals het hoort

Waterschade, brand of natuurramp… het kan allemaal gebeuren. Je bent dus beter goed beschermd met de woningverzekering Cocoon Flex of Cocoon Start.

De woonverzekering Cocoon Flex in het kort

Gedekt o.a.

  • Schade veroorzaakt door stormhagelsneeuw of  ijsdruk.
  • Je burgerlijke aansprakelijkheid, zoals schade aan anderen (vb. veroorzaakt door dakpannen die door de wind zijn afgewaaid).

Niet gedekt o.a.

  • Schade aan voorwerpen die zich buiten/in de tuin bevinden, veroorzaakt door storm, hagel, sneeuw- of ijsdruk (behalve tuinmeubelen en barbecues). Tenzij je de Optie Tuin neemt.
  • Waterschade veroorzaakt door bouw-, verbouwings-, of herstellingswerken aan of in het gebouw of aan de inhoud. Tenzij je de Optie Werken mee opneemt

De verzekering Cocoon start in het kort

Gedekt o.a.

  • Burgerlijke aansprakelijkheid als huurder als er zich een probleem voordoet bij jou en dat schade veroorzaakt aan het gebouw.
  • Verzekering van je inboedel tot 25.000 euro, na een brand of een overstroming …

Niet gedekt o.a.

  • Elektriciteitsschade: schade die gedekt wordt door de waarborg van een leverancier, een fabrikant of een hersteller.
  • Waterschade veroorzaakt door werkzaamheden aan gebouwen of aan hun inhoud.
Elke verzekering bevat beperkingen en uitsluitingen, zowel voor de basiswaarborgen als voor de aanvullende waarborgen. Je vindt een lijst hiervan in het informatiedocument over de woonverzekering Cocoon Flex (IPID) of het informatiedocument van Cocoon Start (IPID) evenals in de algemene voorwaarden van de woonverzekering Cocoon Flex of die van Cocoon Start
Bijgewerkt op 15/10/2025

Goed om te weten

De woonverzekeringen Cocoon Flex en Cocoon Start (formule van Cocoon Flex) van DVV worden afgesloten voor één jaar en wordt stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar. De bijzondere en algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Neem voor een gepersonaliseerde offerte en een premieberekening contact op met een DVV-consulent. Het verzekeringscontract is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga voor meer informatie langs bij een DVV-consulent of raadpleeg:

Gelieve kennis te nemen van deze documenten voor je het contract afsluit.

Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de dienst Klachtenbeheer en de Ombudsman Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien ik een klacht in?

De woonverzekeringen Cocoon Flex en Cocoon Start (formule van Cocoon Flex) zijn verzekeringsproducten van DVV, een merk en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB - verzekeringsmaatschappij erkend onder het nummer 0037. 

Dit wil je ook weten