Kredieten
Jullie kochten samen een woning, maar de relatie eindigt en de lening loopt nog? Ontdek welke oplossingen er zijn.
Willen jullie de woning verkopen aan een derde? Dan blijven jullie samen verantwoordelijk voor de lening tot die volledig is terugbetaald. Zodra de woning verkocht is, kan je de lening vervroegd terugbetalen (dus eerder dan gepland).
Soms is de verkoopprijs niet voldoende om het volledige bedrag af te lossen. In dat geval bekijkt je DVV-kredietmakelaar samen met jou de mogelijke oplossingen.
Ontdek welke documenten je nodig hebt om je woning te verkopen.
Blijft één van jullie in de woning wonen? Dan moet die persoon de ander uitkopen. Dat heet een desolidarisatie: de lening wordt op naam van één persoon gezet. Ben je getrouwd? Dan moet de echtscheiding eerst officieel afgerond zijn.
Wat gebeurt er met het woonkrediet?
Er zijn twee mogelijkheden:
Desolidarisatie betekent dat één van jullie volledig verantwoordelijk wordt voor de gezamenlijke lening. De andere partner heeft dan geen enkele plicht meer tegenover de bank.
Hoe bepaal je de uitkoopsom?
Het uitkoopbedrag hangt af van meerdere factoren:
Houd ook rekening met het verdeelrecht van 1 tot 2,5% op de waarde van de woning. Dat is een belasting bovenop de registratierechten Die betaal je als je uit onverdeeldheid treedt.
Een derde optie is om de woning samen te blijven bezitten. Bijvoorbeeld om ze te verhuren. In dat geval blijven jullie samen verantwoordelijk voor de terugbetaling van de lening.
Of je nu het deel van je ex-partner wil overnemen of een nieuwe woning wil kopen, je DVV-kredietadviseur helpt je graag met een hypothecair krediet op maat.
Bijgewerkt op 01/07/2025
Wens je meer info? Ga langs bij een DVV-kredietmakelaar of raadpleeg de folder van het hypothecair krediet.
Gegevens van het bevoegd toezichthoudend bestuur in kredietzaak: Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie - Vooruitgangstraat 50 - 1210 Brussel – Telefoon: 0800 120 33 - E-mail: info.eco@economie.fgov.be - Website: https://economie.fgov.be/
Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de dienst Klachtenbeheer en de Ombudsman Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien ik een klacht in?
DVV is een merk en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel – RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB – verzekeringsonderneming toegelaten onder nummer 0037.
Bij DVV staat verzekeren synoniem voor service. Onze DVV-consulenten kennen je en nemen graag hun tijd voor jou. Bij een noodgeval, bij schade of voor een adviesvraag.