• Blog
  • Contact
  • Wie zijn wij?
  • Klachten
  • Jobs
  • MyDVV

Kredieten

Notariskosten: wat mag je verwachten?

Waaruit bestaan de notariskosten?

Overweeg je de aankoop van een grond, huis of appartement? Proficiat! Weet wel dat de vraagprijs van de verkoper niet de enige kost is waarmee je moet rekening houden. De notariskosten komen er altijd bovenop. Maar waaruit bestaan die? We zetten alles op een rij.

Slechts een klein deel voor de notaris

We hebben het dan misschien wel over de notariskosten, maar niet alles is voor het notariskantoor. Bovenop zijn ereloon en de opzoekingskosten ontvangt de notaris ook belastingen en kosten die zij of hij doorstort naar de overheid. Dat wat we ‘notariskosten’ noemen, bestaat eigenlijk uit:

  • Registratierechten
  • Ereloon van de notaris
  • Administratieve kosten
  • Btw

1. Registratierechten

Dit is de grootste post van het globale bedrag van de notariskosten. De notaris stort dit door naar de overheid. Dit mag je verwachten voor de registratierechten:

  • Vlaanderen (sinds 2022):
    • 3% van de aankoopprijs in geval van de enige gezinswoning of 1% als je over tot een ingrijpende energetische renovatie. Een bijkomende vermindering voor een bescheiden gezinswoning.
    • 12% voor een tweede verblijf of bouwgrond.
  • Brussel: 12,5% van de aankoopprijs.
  • Wallonië: 12,5% van de aankoopprijs (6% voor een bescheiden woning).

Bij nieuwbouw worden de registratierechten berekend op de waarde van de grond en de btw (21%) op de waarde van de gebouwen. In een aantal gevallen heb je recht op een verlaagd tarief: vermindering van de belastbare basis, aankoop van een sociale woning... Informeer je bij jouw notaris.

2. Ereloon van de notaris

Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden. Als er verschillende notarissen werken op dezelfde akte, dan verdelen ze de erelonen.

3. Administratieve kosten

Voor je een akte kan ondertekenen, moet de notaris wettelijk een aantal opzoekingen doen en administratieve formaliteiten vervullen waarvoor hij of zij een provisie vraagt:

  • opzoekingen: fiscaal, stedenbouwkundig, kadastraal, hypothecair...
  • attesten: bodem, hypotheek...
  • kosten voor de neerlegging van de akte
  • kosten voor de hypothecaire inschrijving
  • diverse kosten: dossier, postzegels, kopieën...

4. Btw

Sinds 2012 betaal je 21% btw op de erelonen en de administratiekosten (niet op de registratierechten). De notaris moet die btw overmaken aan de overheid. 

Bereken je notariskosten

Wil je weten hoeveel je notariskosten zullen bedragen? De berekeningsmodule van Fednot, de Federatie van het Belgisch Notariaat, helpt je om de aankoopkosten in te schatten. 

Je DVV-consulent is er voor je

Heb je een vraag over de notariskosten of op zoek naar een woonkrediet voor je project? Contacteer een van onze kredietmakelaars. Zij of hij helpt je graag.

Dit wil je ook weten

DVV-nieuwsbrief

Je e-mailadres zal alleen gebruikt worden voor de nieuwsbrief van DVV verzekeringen.

Een vraag?
Hulp nodig?

Contacteer een DVV-consulent in je buurt. Meer dan 1.000 consulenten wachten op je in meer dan 290 kantoren.

Kies een consulent