Ziekte en ongevallen

Buitenlandse hospitalisatie: wat moet je weten en doen?

To do-lijstje bij een buitenlandse hospitalisatie

Een gebroken been op de skipiste, een ernstige voedselvergiftiging tijdens een vakantie aan de andere kant van de wereld of een zware val tijdens de afdaling van de Mont Ventoux? De kans is groot dat je dan in een buitenlands ziekenhuis belandt. Als je goed voorbereid bent en weet wat je moet doen, kun je veel ellende voorkomen.

Wat doe je op voorhand?

Goed begonnen is half gewonnen
Vertrek niet zonder belangrijke documenten op zak. Denk aan je identiteitskaart en medische gegevens zoals een bloedgroepkaart en je medicatieschema. Reis je binnen Europa, neem dan zeker je Europese Ziekteverzekeringskaart mee die je gratis kan krijgen bij je mutualiteit. Deze kaart bewijst dat je gedekt bent door de Belgische sociale zekerheid. Je hebt ze nodig bij een ziekenhuisopname.

Installeer een vertaalapp op je smartphone
Als je de lokale taal niet spreekt of begrijpt, kan een vertaalapp een wereld van verschil maken. Hiermee kun je communiceren met medisch personeel en begrijpen wat ze zeggen. Een tolk kan ook, maar is veelal zeker niet nodig.

Denk aan een hospitalisatieverzekering
Een hospitalisatieverzekering is een absolute aanrader. Het zorgt ervoor dat je niet met een financiële kater naar huis terugkeert en dat je de nodige ondersteuning en begeleiding krijgt. Noteer de naam van je verzekeringsmaatschappij en het polisnummer voor het geval je ze nodig hebt.

Wat doe je ter plekke?

Bel meteen de hulpdiensten
Bel bij een medische noodsituatie onmiddellijk de lokale hulpdiensten. Het Europese noodnummer is 112, maar in andere landen kan dit verschillen. Check dit voor je vertrek.

Blijf kalm
In stressvolle situaties is paniek geen goede raadgever. Blijf rustig en vraag hulp aan mensen om je heen. Wellicht is er iemand die je kan begeleiden naar het ziekenhuis en kan helpen met de administratieve zaken. Vergeet niet het thuisfront te informeren over wat er is gebeurd.

Wat doe je in het ziekenhuis?

Neem contact met de juiste instanties
Als je in het ziekenhuis belandt, neem dan onmiddellijk contact op met je mutualiteit en verzekeraar. Geef hun alle nodige informatie, zoals je contractnummer, je verblijfsadres en een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent. In sommige gevallen kan het ook nuttig zijn om het consulaat of de ambassade te informeren.

Volg de medische instructies op
Medisch personeel heeft altijd het beste met je voor.  Volg hun aanwijzingen op, maar als je twijfelt over een behandeling, vraag je best een second opinion.

Bewaar je betaalbewijzen
Hou alle betalingsbewijzen van medische kosten goed bij. Je hebt ze nodig om een terugbetaling ervan aan te vragen bij je mutualiteit en/of je hospitalisatieverzekeraar. Dien deze zo snel mogelijk in nadat je terug in België bent.

Breng een kopie van medische verslagen mee
Vraag om kopieën van je medische verslagen. Absoluut nuttige informatie voor je huisarts of voor een verdere nabehandeling in eigen land.

Ga je ook voor een hospitalisatieverzekering?

Met de DVV-hospitalisatieverzekering Hospimax Plus vertrek je met een geruster hart op reis. Je DVV-consulent staat voor je klaar om de voordelen ervan toe te lichten. We bieden een wereldwijde dekking, behalve in landen in oorlog. Waarop nog wachten?

Vooraleer je een verzekering afsluit, raden we je aan het informatiedocument te lezen.

Gewoon goeie service

Bij DVV is verzekeren in de eerste plaats een service. Dagelijks maken meer dan 1.000 DVV-consulenten tijd voor je vrij. Wanneer je dat echt nodig hebt, bijvoorbeeld in geval van schade. Je consulent volgt je dossier dus persoonlijk van A tot Z. En dat is geruststellend!

De hospitalisatieverzekering Hospimax Plus is een verzekeringsproduct van DVV, een merk- en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB - een verzekeringsonderneming toegelaten onder nr. 0037.

Dit wil je ook weten