We hebben het dan misschien wel over de notariskosten, maar niet alles is voor het notariskantoor. Bovenop zijn ereloon en de opzoekingskosten ontvangt de notaris ook belastingen en kosten die zij of hij doorstort naar de overheid. Dat wat we ‘notariskosten’ noemen, bestaat eigenlijk uit:
Dit is de grootste post van het globale bedrag van de notariskosten. De notaris stort dit door naar de overheid. Dit mag je verwachten voor de registratierechten:
Bij nieuwbouw worden de registratierechten berekend op de waarde van de grond en de btw (21%) op de waarde van de gebouwen. In een aantal gevallen heb je recht op een verlaagd tarief: vermindering van de belastbare basis, aankoop van een sociale woning... Informeer je bij jouw notaris.
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden. Als er verschillende notarissen werken op dezelfde akte, dan verdelen ze de erelonen.
Voor je een akte kan ondertekenen, moet de notaris wettelijk een aantal opzoekingen doen en administratieve formaliteiten vervullen waarvoor hij of zij een provisie vraagt:
Wil je weten hoeveel je notariskosten zullen bedragen? De berekeningsmodule van Fednot, de Federatie van het Belgisch Notariaat, helpt je om de aankoopkosten in te schatten.
Ontvang maandelijks de interessantste weetjes in je mailbox.
Heb je een woning op het oog? Weet dat je bovenop de aankoopprijs ook registratierechten en andere kosten zal moeten betalen. Vijf extra kostenposten.
Als je je huis of appartement verkoopt, moet je bepaalde documenten kunnen voorleggen aan toekomstige eigenaars. Ontdek er meer over.
Een woning kopen is duur. Door als ouder een financieel duwtje te geven, maak je het voor je kind een stuk eenvoudiger. Ontdek hoe je dat doet.