Een waterlek kan heel veel oorzaken hebben: een gesprongen leiding door de vorst of door gewone slijtage, een kapotte kraan of versleten afdichting, enz. Maar wat moet je doen in zo’n geval? We zetten het voor je op een rij.
Als je last hebt van een lek schiet je natuurlijk het best meteen in actie:
- Zet de elektriciteit uit en sluit de watertoevoer af.
- Veeg het water weg of zet een emmer om het water op te vangen. Of misschien kan je het lek afstoppen met een dweil of spons?
- Zoek indien mogelijk de bron van het lek. Gaat het om een lek in de waterleiding of is er een ander probleem?
- Neem contact op met je verzekeraar.
- Contacteer een vakman als je verzekering die service niet biedt.
Goed om te weten: de woningverzekering Cocoon Flex dekt onder meer waterschade aan het gebouw en je inboedel. Als je dringende hulp nodig hebt, helpt je woningverzekering ook met Home Assistance. Bel de centrale op 0800 93 300 en wij sturen meteen een bedrijf dat gespecialiseerd is in lekdetectie.
Bij vocht is het probleem vaak complexer en de bron soms moeilijker te achterhalen. Het kan van het dak, een raam, de muren of zelfs de funderingen komen. De eerste tekenen waarop je moet letten zijn vochtige vlekken of geuren, een houten chassis dat begint te rotten, scheuren, ...
Neem in zo’n geval meteen contact op met je verzekeraar. Je moet echter weten dat Cocoon Flex de meeste waterschade dekt, met enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld schade veroorzaakt door regenwater dat door muren of schoorstenen sijpelt. Check dus altijd de precieze voorwaarden van je verzekering.
Heb je dringende hulp nodig om te zorgen dat het probleem niet verergert? Dan kan je net als bij een waterlek de centrale bellen op 0800 93 300 om meteen bijstand te krijgen.
Wil je meer weten over de
woningverzekering Cocoon Flex of over de
bijstand via Home Assistance? Ga langs bij een
DVV-consulent, zij of hij helpt je graag!