Wonen

Herstelling in natura: alles wat je moet weten

Schadegeval? Denk aan herstelling in natura!

Waterschade, brand, een gebarsten ruit … Bij schade aan je woning heb je meestal twee opties: een financiële vergoeding krijgen of kiezen voor een herstelling in natura. Maar wat betekent dat precies?

Wat is een herstelling in natura?

Bij een herstelling in natura laat je de schade rechtstreeks herstellen door een erkende DVV-hersteller, in plaats van een geldsom te ontvangen.

Waarom kiezen voor herstelling in natura?

  • Eenvoudig en snel: je hoeft zelf geen hersteller te zoeken of de kosten voor te schieten terwijl je wacht op een vergoeding. Wij regelen alles voor jou.
  • Gegarandeerde kwaliteit: de herstellingen gebeuren door DVV-erkende professionals. Zo ben je zeker van een uitstekende service.
  • Geen financiële verrassingen: je hoeft je geen zorgen te maken over extra kosten of budgetoverschrijdingen (tenzij de herstelling duurder is dan het maximale bedrag dat in je verzekeringscontract vermeld staat).

Het extraatje bij DVV

Kies je bij DVV voor een herstelling in natura? Dan betaal je geen franchise!

Kies je voor een financiële vergoeding? Dan wordt het bedrag van de franchise wel afgetrokken van je schadevergoeding (tenzij je gekozen hebt voor de optie Engelse franchise in je woonverzekering Cocoon Flex/Start). Nog een goede reden dus om te gaan voor een herstelling in natura!

Even ter herinnering: de woningverzekering Cocoon Flex/Start komt niet tussen als het schadebedrag lager ligt dan het bedrag van de franchise.

Meer weten over de franchise van je verzekering Cocoon Flex/Start.

Hoe werkt een herstelling in natura?

Dit zijn de opeenvolgende stappen:

  1. Aangifte van het schadegeval: je meldt ons de schade.
  2. Opdracht voor de hersteller: als een herstelling in natura mogelijk is, beoordeelt de hersteller welke werken nodig zijn.
  3. Herstelling van de schade: de hersteller voert de nodige werken uit volgens de regels van de kunst. Is onmiddellijke herstelling niet mogelijk (bijvoorbeeld omdat er een onderdeel besteld moet worden of er nog twijfel is over de dekking), dan wordt de herstelling later verdergezet, eventueel na ons akkoord.
  4. Opvolging en afsluiting van het dossier: wij volgen de voortgang van de werken op en sluiten het dossier af zodra de herstelling is afgerond.

In welke gevallen kies je beter voor een financiële vergoeding?

Twee voorbeelden:

  • Regel je de herstellingen liever zelf, bijvoorbeeld via vakmensen die je vertrouwt? Dat kan!
  • Plan je een ruimere renovatie, meer dan enkel het schadeherstel? Hou er dan rekening mee dat de vergoeding enkel de oorspronkelijke schade dekt, niet de volledige renovatie.

Advies nodig?

Twijfel je tussen een herstelling in natura of een financiële vergoeding? Bespreek het gerust met je DVV-consulent. Die helpt je graag bij het maken van de juiste keuze.

Gepubliceerd op 30/04/2025

Goed om te weten

De woonverzekering Cocoon Flex en Cocoon Start (formule van Cocoon Flex) van DVV wordt afgesloten voor één jaar en wordt stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar. De bijzondere en algemene voorwaarden hebben voorrang op de commerciële brochures. Neem voor een gepersonaliseerde offerte en een premieberekening contact op met een DVV-consulent. Het verzekeringscontract is onderworpen aan het Belgisch recht. Ga voor meer informatie langs bij een DVV-consulent of raadpleeg:

Gelieve kennis te nemen van deze documenten voor je het contract afsluit.

Heb je een klacht? Je DVV-consulent, de dienst Klachtenbeheer en de Ombudsman Verzekeringen zijn er om je te helpen. Hoe dien ik een klacht in?

Gewoon goeie service

Bij DVV is verzekeren in de eerste plaats een service. Dagelijks maken meer dan 1.000 DVV-consulenten tijd voor je vrij. Wanneer je dat echt nodig hebt, bijvoorbeeld in geval van schade. Je consulent volgt je dossier dus persoonlijk van A tot Z. En dat is geruststellend!

De woonverzekering Cocoon Flex en Cocoon Start (een formule van Cocoon Flex) zijn verzekeringsproducten van DVV, een merk en handelsnaam van Belins NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel - RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, IBAN BE98 7995 5012 5293, BIC GKCCBEBB - verzekeringsmaatschappij erkend onder het nummer 0037. 

Dit wil je ook weten